loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عدالت انتقالی در جوامع در حال انتقال خاورمیانه و شمال آفریقا؛ مطالعه موردی مصر، تونس و لیبی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مهدی ذاکریان | سید رضی عمادی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 286

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109754 10003022
141,000 126,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب پیشرو، نخستین کتاب به زبان فارسی در خصوص مفهوم شناسی عدالت انتقالی است که تحولات سه کشور تونس، مصر و لیبی را نیز به صورت مطالعه موردی بررسی کرده است.

این کتاب که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده، به چهار بخش تقسیم شده است.

در بخش اول طی سه فصل مبانی نظری، سازوکارها و پیشنیه عدالت انتقالی مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم طی دو فصل به نقض حقوق بشر در تونس زمان زین العابدین بن‌علی و ارزیابی اجرای عدالت انتقالی در کشور تونس پرداخته شد.

در بخش سوم نیز در دو فصل نقض حقوق بشر در مصر زمان حسنی مبارک و سپس چگونگی اجرای عدالت انتقالی در مصر و چالش های عدالت انتقالی در مصر پسامبارک مورد بررسی قرار گرفت.

در بخش چهارم این کتاب نیز طی دو فصل وضعیت حقوق بشر در لیبی زمان معمر قذافی و سپس علل ناکارآمدی عدالت انتقالی در لیبی و تأثیر آن در نابسامانی های سیاسی و امنیتی لیبی پساقذافی بررسی شده است.

یکی از رسالت های اصلی دانشگاه امام صادق علیه السلام، توجه علمی ـ تحقیقاتی به مسائل جهان اسلام و کشورهای مسلمان با توجه به مباحث نوین سیاسی و بین المللی است.

تحولات جهان عرب از یک زاویه برگرفته از بیداری اسلامی و اعتراض به اقتدارگرایان وابسته به غرب بوده که موضوع عدالت انتقالی در این جوامع از چنین دیدگاهی مهم و قابل تأمل است. به همین روی تحلیل موضوع عدالت انتقالی و کاربرد آن در سه کشور مصر، تونس و لیبی موضوعی است که در مطالعات جهان اسلام اهمیت دارد.

از آنجایی که در این کتاب پیوند حقوق و سیاست در کشورهای اسلامی و تأثیر آن بر ایجاد ثبات و توسعه یا ناامنی و خشونت بررسی می شود و همچنین نقش نظام قضائی در این فرایند مورد بررسی قرار می گیرد، میتواند برای تصمیم سازان سیاسی و قضائی جمهوری اسلامی ایران نیز منبع علمی مؤثری باشد که این موضوع در راستای اهداف و اولویت های پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) نیز قرار دارد

کتاب عدالت انتقالی در جوامع در حال انتقال خاورمیانه و شمال آفریقا؛ مطالعه موردی مصر، تونس و لیبی اثر سید رضی عمادی و مهدی ذاکریان از انتشارات دانشگاه امام صادق ع منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما