loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تفسیر سوره مبارکه بقره - جلد سوم

سلسله تقریرات دروس تفسیری حضرت آیت الله مهدوی کنی

5 (1)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده محمدرضا مهدوی کنی

تحقیق و تنظیم کتاب محمد عترت دوست

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 274

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109764 10003022
136,000 122,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آنچه در این کتاب تقدیم خوانندگان گرامی می‌گردد، ادامه بخش دیگری از مجموعه مباحث تفسیری ایشان با موضوع تفسیر سوره مبارکه بقره است که در پردیس خواهران دانشگاه امام صادق (علیه السلام) ارائه گردیده و به ‌دلیل گستردگی مباحث در چندین جلد منتشر می‌گردد. در این کتاب آیت‌الله مهدوی کنی (ره) به تفسیر و تبیین آیات بیست و سوم تا بیست و پنجم سوره مبارکه بقره پرداخته‌اند که موضوع اصلی این سه آیه را می‌توان به‌طورکلی مسئله «تحدّی» و اثبات معجزه بودن قرآن کریم دانست.
رویکرد اجتماعی حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (ره) به موضوعات مطرح در آیات قرآن کریم باعث شده است تا ایشان با طرح این سؤال که فلسفه بیان موضوع تحدّی در قرآن کریم چیست و چرا خداوند متعال همه انسان‌ها و عموم مردم را مخاطب اصلی این آیات دانسته و همگان را ترغیب کرده است که به این مبارزه‌طلبی فکر کرده و تلاشی ولو اندک برای پاسخگویی به آن داشته باشند، به نتایج بسیار مهم اجتماعی این آیات اشاره کرده و لایه‌های عمیق تدبّری را برای مخاطب مکشوف کرده است. در واقع ویژگی‌ منحصربه‌فرد این مجلّد از تفسیر سوره بقره آن است که نتایج کاربردی و اجتماعی توجه کردن یا عدم توجه به یکی از موضوعات قرآنی را در صحنه زندگی فردی و اجتماعی مردم به تصویر کشیده است. به عبارت دیگر هنر آیت‌الله مهدوی کنی (ره) در این بخش از مباحث تفسیری، آن است که توانسته‌اند به‌خوبی عرصه‌های کاربردی یکی از موضوعات نظری حوزه علوم قرآنی را در بستر زندگی انسان‌ها به نمایش گذاشته و نتایج توجه یا عدم توجه به آن را، به‌خوبی نمایش دهند.
سلسله تقریرات دروس تفسیری تفسیر سوره مبارکه بقره
سلسله تقریرات دروس تفسیری تفسیر سوره مبارکه بقره: آیت الله مهدوی (ره) مباحث تفسیری خود را در این کتاب ابتدا با طرح موضوع پاسخگویی قرآن کریم به همه شبهات بشری آغاز کرده و با بهره‌گیری از موضوع تحدّی مطرح شده در آیه بیست و سوم سوره مبارکه بقره، به این مطلب مهم اشاره می‌کنند که یکی از نشانه‌های حقانیّت قرآن کریم، پاسخگویی به همه سؤالات و شبهات انسان‌ها در طول تاریخ بوده است.
موضوع تحدّی در قرآن کریم
ایشان معتقدند که فلسفه طرح موضوع تحدّی در قرآن کریم، توجه دادن اذهان بشری به این کتاب آسمانی است و اینکه خداوند متعال در آیات متعددی، با ادبیاتی آمرانه، همگان را تحریک کرده است تا اگر می‌توانند با کمک یکدیگر و حتی جنّیان، سوره‌هایی مانند سوَر قرآنی بیاورند، به این دلیل بوده که می‌خواسته اذهان انسان‌ها به‌ویژه پیروان ادیان مختلف را تحریک کند تا حداقل برای مقایسه هم که شده، یک‌بار سوره‌های قرآن مجید را با آموزه‌های دیگر ادیان مقایسه کرده و همه آنها را از لحاظ نوع و میزان و عمق معارفی که بیان کرده‌اند، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند.
مقایسه واقع‌بینانه و حقیقت‌طلبانه
قطعاً اگر این مقایسه واقع‌بینانه و حقیقت‌طلبانه باشد، راه را برای حرکت تکاملی مردم به سمت دین اسلام و رشد ایشان فراهم خواهد نمود.
چگونگی بیان کلمات پر محتوا و عجیب از زبان انسان درس نخوانده
مهم‌ترین سؤالی که در خصوص قرآن کریم در ذهن انسان‌ها ایجاد می‌شود، این است که چگونه یک انسان عادی و درس ناخوانده در دورانی کهن توانسته است این کلمات پرمحتوا و عجیب را بیان کند و اساساً چگونه یک انسان توانسته با خالق هستی ارتباط برقرار کند و کلماتی از او دریافت نماید.
پیگیری از مسیر صحیح و منطقی
خداوند متعال با اشاره به مجموعه‌ای از این سؤالات و ابهامات مهم تاریخی، راه پاسخگویی را نیز فراهم نموده و پاسخ را در نهاد تک‌تک انسان‌ها قرار داده است اما به‌شرط آن‌که از مسیر صحیح و منطقی آن را پیگیری کنند.
امر به تحدی
به نظر آیت‌الله مهدوی کنی (ره) این دعوت‌ها و این ترغیب‌‌های خداوند متعال به آوردن کتابی همانند قرآن کریم و امر به تحدّی که یک امر تعجیزی است و هیچ‌گاه محقق نخواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند به آن پاسخ مثبت بدهد
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما