loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایمان گرایی خردپیشه در اندیشه فخر رازی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده محمدحسین مهدوی نژاد

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 300

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109890 10003022
150,000 135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فخر رازی در ارزیابی‌های عقلانی مدعیان دینی، برخی از آنها را فراتر از عقل و استدلال‌های عقلانی می‌یابد و با حکم به خردگریزی آنها، بر ایمان دینی در قالب وحی و شهود تأکید می‌ورزد.
کتاب حاضر به تحلیل دیدگاه فخر رازی در باب رابطه دین و فلسفه (ایمان و تعقل) اختصاص یافته است.
فخر رازی بر کارکرد عقل در فهم معتقدات دینی و رفع تناقض ظاهری‌ از مجموعه باورهای دینی تأکید می‌ورزد. منقولات را در پیروزی معقولات، معتبر می‌شمارد. از دین به منزله امری معقول دفاع می‌کند. اما در دوره متأخر حیات فکری‌اش، با توجه به محدودیت عقل و ناتوانی خرد در کار خداشناسی و توحید و دشواری کار حقیقت‌شناسی، به ایمان‌گرایی خردپیشه می‌گراید. بدین ‌معنا که شیوه‌ای دوگانه در پیش می‌گیرد. آن‌جا که براهین خوبی در اختیار دارد با طیب خاطر، از آن براهین استفاده می‌کند. اما آن‌‌جا که دلایل را در اثبات یا نفی یک مسئله، یکسان، یا آنها را خلاف رأی خود می‌بیند به ایمان محض متوسل می‌شود.
او در ارزیابی‌های عقلانی مدعیان دینی، برخی از آنها را فراتر از عقل و استدلال‌های عقلانی می‌یابد و با حکم به خردگریزی آنها، بر ایمان دینی در قالب وحی و شهود تأکید می‌ورزد.

کتاب ایمان‌ گرایی خردپیشه در اندیشه فخر رازی اثر محمدحسین مهدوی نژاد از انتشارات دانشگاه امام صادق ع منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما