loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب راوی؛ جبهه ی میانی - جلد ششم: ارتفاع سخت؛ روایت قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلان غرب

ناشر فاتحان

نویسنده جعفر شیرعلی نیا | محمدجواد اکبرپور

ویراستار سعید زاهدی

گردآورنده کتاب خانه فرهنگ و هنر سافیا

زیر نظر علی شادمانی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 151

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه ی ۶ جلدی «کتاب راوی، جبهه ی میانی»، در میان کتاب های متفاوت و مختلف روایی و داستانی در حوزه ی دفاع مقدس، مجموعه دقیق و قابل تاملی است. مجموعه ای که با روایت ساده و در عین حال جامع به روایت تاریخی از این اتفاق مهم و عظیم در تاریخ انقلاب اسلامی در در جبهه های غرب پرداخته است.

با توجه به این که نثر کتاب هایی که شیوه ی روایت آن ها تاریخی است معمولا ثقیل و سخت است، می توان گفت مهم ترین نقطه ی قوت این مجموعه ی ۶ جلدی، نثر روان و ساده ی آن است. این نثر روان و ساده در کنار اطلاعات دقیق و همه جانبه به مخاطب کمک می کند که راحت و سریع با کتاب ارتباط بر قرار کند و به خواندن بقیه ی آن مشتاق گردد.

از دیگر نکات مثبت در این مجموعه که آن را از سایر کتاب های حوزه ی تاریخ جنگ متمایز می کند استفاده از نقشه هاست. در ابتدای هر کدام از این ۶ جلد یک نقشه ی کلی از منطقه وجود دارد و در ادامه، در فصل نبرد برگزیده، نقشه ی محور هایی که در گیری ها در آن جا جریان داشته است ترسیم شده . با این ابتکار خواننده بهتر و دقیق تر با جغرافیای مناطق آشتا شده و آن را بهتر تجسم می کند و تبعا این امر در درک درست تر و دقیق تر از متن کمک می کند..

از نکات مثبت در این کتاب ها قطع مناسب آن هاست. قطع کتاب های این مجموعه کمی کوچکتر از آ۵ است. با توجه به اینکه مخاطب بخواهد آن را حمل کند، این قطع اندازه ی بسیار مناسبی است. همچنین تقسیم کردن مطالب کلی در ۶ جلد کار بسیار خوب و هوشمندانه ای بوده است که مخاطب را هر چه بیشتر به خواندن ترغیب می کند. خواننده به جای آن که مجبور باشد یک کتاب ۸۰۰ صفحه ای را بخواند، همان حجم از مطلب را در ۶کتاب به طور متوسط ۱۳۰ صفحه ای می خواند.
همچنین استفاده از یک رنگ برای هر کتاب و رعایت وحدت رنگ در صفحه بندی کل کتاب یکی دیگر از نکات مثبت این مجموعه به شمار می آید. از طرف دیگر، استفاده ی از عکس و یا نقشه های بیشتر، می توانست صفحه آرایی کتاب ها را متنوع تر و جذاب تر کند؛ هر چند که این کتاب ها جنبه ی روایت تاریخی دارند و این امر (استفاده از عکس و نقشه) باید با احتیاط کامل انجام پذیرد تا تمرکز مخاطب را از وی نگیرد.

روزهای اول جنگ که کسی آماده نبود، هوانیروز به کمک مدافعان پادگان ابوذر و سرپل ذهاب آمد و نگذاشت این دو سقوط کنند. بی نتیجه از این جبهه، عراقی ها جبهه ی جدیدی باز کردند و از قصر شیرین رفتند سمت گیلان غرب تا توان ایرانی ها را تجربه کنند. در آن مسیر هم مردم گیلان غرب جلوی ارتش مجهز عراق ایستادند و نگذاشتند آن ها راهی به گیلان غرب یا سرپل ذهاب بیایند. دشمنی که از ارتفاعات مرزی گذشته بود در ارتفاع سخت مقاومت مدافعان ایرانی زمین گیر شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما