loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توطئه کرملین

ناشر نیستان هنر

نویسنده والنتین استیپانکوف | یوگنی لیسوف

مترجم شهرام همت زاده

ویراستار حسین شیخی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 443

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 110309 10003022
430,000 408,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب توطئه کرملین، نوشته والنتین استیپانکوف و یوگنی لیسوف است و با ترجمه شهرام همت زاده در انتشارات نیستان هنر به چاپ رسیده است. در نهایت و پس از شکست کودتای 19 اوت، والنتین استیپانکوف دادستان کل روسیه مأمور تشکیل پرونده قضایی برای عاملان این کودتا می شود و شروع به جمع آوری اسناد و مدارک این رخداد می کند. آن چه در این کتاب می خوانیم بر مبنای اسنادی است که وی به همراه سایر اعضای دادستانی کل روسیه و شوروی به ویژه معاونِ خود یوگنی لیسوف گردآورده و حاوی اطلاعاتی کتمان ناپذیر از این کودتای نافرجام و واقعیت های شوروی است.

وقتی در نظام شوروی شیرازه امور از هم پاشیده بود و دیگر کمتر کسی به حزب کمونیست و تصمیم های آن وقعی می نهاد، پیران و بزرگان حزب در صدد نجات کشور برآمدند و با ایجاد «کمیته دولتی وضعیت اضطراری» اقدام به کودتای 19 اوت 1991 کردند.

ساعت 6:19 روز 19 اوت 1991، رادیو به مردم شوروی اعلام کرد که چون گورباچف «از نظر سلامت در وضعی نیست که بتواند عهده دار وظایفش باشد»، لذا «کمیتۀ دولتی وضعیت اضطراری» که به همین خاطر به ریاست یانایِف، معاون رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده، یک وضعیت اضطراری شش ماهه اعلام می کند. هر گونه تظاهرات و اعتصاب ممنوع اعلام می گردد، سانسور دوباره برقرار می شود، احزاب سیاسی و «ساختارهای دولتی که برخلاف قوانین دولت مرکزی باشند» – یا به عبارت دیگر دولت ها و مجالس جمهوری هایی که خواستار استقلال باشند – من بعد وجود نخواهند داشت». ولی مردم بی اعتنا به این فرامین به خیابان ها آمدند و در نهایت کودتا به شکست انجامید.

نتیجه کودتا، شکست و تسریع روند فروپاشی شوروی بود. افراد رذلی که سال ها جان و مال انسان ها را به گرو گرفته بودند و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده بودند، نمی توانستند آزادی ملت را برتابند و مدام دستور و فرمان صادر می کردند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما