loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آنتیگونه به روایت برتولت برشت و دو داستان

ناشر افق

نویسنده برتولت برشت | آلفرد دبلین | رلف هخهوت

مترجم محمود حدادی

ویراستار رضا فیض | سرمد اغوالی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 120

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 110335 10003022
115,000 109,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آنتیگونه، اثر جاودان نمایش‌نامه‌نویس یونانی، سوفکلس یا سوفوکل (حدود سال 441 پیش از میلاد) یک تراژدی تمام‌عیار است و تا امروز، شاید بیشتر از هر اثر یونانی دیگر، درباره‌اش گفته‌اند و نوشته‌اند و بر اساسش، اقتباس کرده‌اند. در گذر قرن‌های متمادی، تراژدی یونانی هرگز از جریان اصلی هنر دور نبوده است.

سه روایت از آنتیگونه در یونان باستان وجود داشته، اما آنچه به جا مانده، تراژدی سوفوکل است که تفاوت‌‌هایی با روایت ائوریپیدس دارد (از این‌ مورد آخر اطلاعاتی نادقیق و غیرمستقیم داریم.) طبق روایت سوفوکل، آنتیگونه دختر اویدیپوس (شاه تِبِس یا تِبای) و یوکاستا یا اپیکاسته بود، و خواهر اتئوکلس و پولونیکس و ایسمنه. پدر، پس از گناهی ناخواسته، تن به تبعید می‌دهد، گرچه کرئون، دایی آنتیگونه، از او می‌خواهد مدتی سفر را به تعویق بیندازد.

باری، آنتیگونه همراه اویدیپوس می‌روند تا به حریم مقدس پوسئیدون در کولونوس می‌رسند. کرئون که پیش‌تر آنتیگونه را به عقد پسر خود، هایمون، درآورده بود، به دنبال آن‌ها می‌رود و خبر می‌دهد که در غیبت پدر، دو پسر ادعای تاج‌وتخت کرده‌اند، جنگیده‌اند. پدر امتناع می‌کند. کرئون دو خواهر را می‌رباید تا به‌زور اویدیپوس را مجبور به همکاری کند و خواهرزادۀ موردعلاقۀ خود، اتئوکلس، را بر تخت بنشاند.

پدر در تبعید از دنیا می‌رود، اما پیش از مرگ، پولونیکس را لعنت می‌کند. پس از مرگ پدر، آنتیگونه و ایسمنه داوطلبانه به تبس (یا تبای) بازمی‌گردند، اما چه دیر، دو برادر در جنگ تن‌به‌تن یک‌دیگر را کشته‌اند. کرئون اتئوکلس را با تشریفات دفن می‌کند، اما پولونیکس را خائن می‌داند و جسدش را رها می‌کند تا بگندد. آنتیگونه اما این بی‌حرمتی را تاب نیاورد. او شبانه جنازه را به زمین سپرد و سه مشت خاک بر آن پاشید. سربازان کرئون آنتیگونه را دستگیر می‌کنند. او در قالب دیالوگ‌هایی تکان‌دهنده و ماندگار، از مواجهۀ پدیدارشناختی اسطوره با مقولۀ خیر و شر، سعادت و شقاوت، اصالت و دروغ می‌گوید. اینکه آنتیگونه چطور و با مرگ چه کسی تمام می‌شود، مهم نیست؛ مهم سرودِ هم‌سرایی انسان است در برابر رذالت و بی‌رحمی قدرت‌مداران.

آنتیگونه و دو داستان ترکیبی است از برداشت برتولت برشت از آنتیگونۀ سوفوکل بر اساس ترجمۀ فریدریش هولدرلین از این تراژدی یونانی به همراه دو داستان دیگر از آلفرد دوبلین و رالف هوخهوت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما