loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سفر در حباب: گزیده اشعار فارسی شکری هندی (قرن دوازدهم قمری) بر اساس یگانه نسخه دستیاب

ناشر نیستان هنر

تحقیق و تنظیم کتاب امیرحسین مدرس

شاعر شکری هندی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 249

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 110337 10003022
205,000 194,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«سفر در حباب»، گزیدهٔ اشعار فارسیِ «شُکریِ هندی» شاعر ایرانی‌تبار مقیم هند است که با انتخاب و تدوین و تصحیح امیرحسین مدرّس (بازیگر، شاعر، نویسنده و پژوهشگر) و به همت انتشارات نیستان هنر منتشر شده‌است.

شُکری، شاعری ناشناخته از قرن دوازدهم قمری است که به فارسی و تُرکی می‌سروده و شگفتا که نام و نشانی از او در تذکره‌ها ثبت نشده و تا پیش از این نیز کسی او را معرفی و آثارش را بررسی و تصحیح و منتشر نکرده است.

مدرس در مقدمه کتاب سفر در حباب، سابقه زبان فارسی در شبه‌قاره را به اختصار بررسی کرده و سپس از لابه‌لای شعر شُکری به کشف نام و تبار و زندگی و باور و اندیشه او پرداخته‌است. مدرس در بخشی از مقدمه، شعر شُکری را دو رنگ نامیده؛ چرا که هم رنگ‌مایه‌ و تلألؤِ طرزِ هندی در آن است، و هم دارای رنگ و رایحهٔ سبک عراقی است.

او همچنین نوشته:«شاید شُکری در مقایسه با همروزگارانش شاعر برجسته و فوق‌العاده‌ای نباشد ، اما شعرش از لطافت و حلاوت و دلپذیری و صفا بی‌بهره نیست». بررسی اجمالیِ بیان و آرایه‌ها و اشاره به برخی از ابیات دلنشین و تأمل برانگیز شُکری نیز از جمله نکاتِ مقدمهٔ کتاب سفر در حباب است.

تصحیح این کتاب، بر اساس یگانه نسخهٔ خطّیِ دستیاب (موجود در کتابخانه مجلس) و با شیوهٔ قیاسی به انجام رسیده است. «سفر در حباب»، اشعار فارسیِ شُکری شامل قصائد، غزلیات، مُخَمَّسات و مُسَمَّط و یک نوحه، گزیدهٔ مثنویات و قطعات و رباعیّات است. در پایان هر بخش از عناوینِ یادشده، مدرس به شیوه‌ای آسان و روان، ابیات و اصطلاحات و لغات دشوار را شرح و معنا کرده‌است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما