loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

با کاروان نیزه: ترکیب بند عاشورایی

ناشر سوره مهر

شاعر علیرضا قزوه

مستندساز علی معلم دامغانی

خوشنویس انوشیروان فروغی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 55

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1104 10003022
14,000 13,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر، ترکیب بند عاشورایی است که در چهارده بند سروده شده است. زبان سنجیده، تعابیر هوشمندانه و فضای نوین تفکر اسلامی و شیعی از امتیازات و محتوای کتاب است کتاب با مقدمه ای از علی معلم دامغانی به عنوان شعر آیینی روزگار ما و پایان سخن، نگاهی به ترکیب بند با کاروان نیزه نقدی از عبدالجبار کاکایی به سرانجام رسیده است. بند اول با این بیت آغاز می شود: می آیم از رهی که خطرها در او گم است/ از هفت منزلی که سفرها در او گم است/ از لابه لای آتش و خون جمع کرده ام/ اوراق مقتلی که خبرها در او گم است. بند دوم اشاره به مصیبت جانگذار عاشورا دارد و بند سوم گفت وگو با فرات، بند چهارم، گفت وگوی امام حسین (ع) با امام علی (ع) است و بند پنجم، سخن از خیزران است و بند ششم، در وصف نماز عشق و بند هفتم، در وصف روز عاشورا، و بند هشتم، دربارة امام (ع)، بند نهم یاد از پرچمدار کربلاست و بند دهم، در وصف آنچه در کربلا گذشت، بند یازدهم، سرهای پرنی و بند دوازدهم، گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود/ بند سیزدهم، کاروان به شام می رود و بند چهاردهم، با کاروان نیزه به دنبال می روم/ در منزل نخست تو از حال می روم. علی معلم درباره ترکیب بند عاشورایی قزوه می گوید: به هر حال این عرصه، عرصه مردان فحل و پهلوانان اندیشه است. کسانی که از جان و دل مایه بگذارند. اگر ما کم کاری کنیم، عرصه به دست نااهلان می افتد. اگر هنرمندان این کار را نکنند مردم عوام و مداحان کم مایه دست به تغییراتی می زنند که در این سالها شاهد بوده ایم و امید به امثال علی رضا قزوه و عزیزان دیگر از شاعران آیینی این روزگار است که خدا کند از عهدة این مهم بر آیند.
عبدالجبار کاکایی می نویسد: با همه این احوال، ترکیب بند علی رضا قزوه به لطف بهره گیری از زبان سنجیده، تعابیر هوشمندانه و فضای نوین تفکر اسلامی و شیعی، یکی از درخشان ترین منظومه های عاشورایی عصر ماست. یاقوت و د ُر صِرفیان را رها کنید/ اشک است جوهری که گهرها در او گم است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما