loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صنعت فرهنگ و موسیقی ایرانی

درنگی بر تاثیر صنعت فرهنگ بر موسیقی کلاسیک ایرانی در دوره معاصر

ناشر نقد فرهنگ

نویسنده گلمهر مهینی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 154

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 111014 10003022
135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب صنعت فرهنگ و موسیقی ایرانی اثر گلمهر مهینی از انتشارات نقد فرهنگ منتشر شده است.

«صنعت فرهنگ»، دیدگاه مهم و درعین‌حال انضمامی آدورنو، به معنای سلطۀ نوعی خاص از ایدئولوژی این‌همان‌ساز و یکسان‌کننده در عرصۀ فرهنگ و هنر، و تبدیل آثار هنری به سویه‌ای برای برآوردن سود اقتصادی بیشتر، و در نتیجه، تبدیل آثار به کالاهایی صرفاً در جهت تولید و مصرف است که با گسترش این پدیده در هر جامعه‌ای، شاهد تنزل هرچه بیشتر آثار هنری خواهیم بود. آدورنو با طرح این نظریه، به‌دنبال بیان دغدغۀ اصلی خویش، یعنی مبارزه با امری کلی است که این بار همچون سوژه‌ای سلطه‌گر، به شکلی کاملاً ملموس خود را در جوامع بشری نشان می‌دهد و موجب نابودی هرچه بیشتر آثار خلاقانۀ فردی در عرصۀ هنر می‌شود. چنین پدیده‌ای نه‌تنها دامن‌گیر محصولات موسیقایی عام‌تر است، بلکه سایۀ خود را بر انواع موسیقی جدی‌تر نیز گسترانیده است و در بسیاری از مواقع موجب می‌شود که حتی مرز میان این دو نوع موسیقی و شکافی که میانشان از دیرباز قابل تصور بوده است، به‌آسانی قابل تشخیص نباشد. ازآنجایی‌که خطر سوژۀ سلطه‌گر و این‌همان‌سازِ مطرح‌شده در نظریۀ صنعت فرهنگ، هرچه بیشتر در اندیشه و عمل امروز موسیقی کلاسیک ایرانی احساس می‌شود، پژوهش انجام‌شده در این کتاب به‌دنبال یافتن نشانه‌هایی در این باب و تطبیق آن با نظریۀ صنعت فرهنگ، با توجه به ساختار موسیقی معاصر کلاسیک ایرانی است، تا از میان چنین تطبیقی، این پرسش ایجاد شود که: چگونه می‌توان با بهره‌مندی از تفکر نقادانۀ فیلسوفانی همچون آدورنو، تا اندازه‌ای از نتایج سلطۀ پدیده‌هایی چون صنعت فرهنگ فروکاست و در همین راستا، نظر و عمل را در همراهی بیشتر با یکدیگر، قرار داد؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما