loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای غم انگیز روشن فکری در ایران

ناشر دانش و اندیشه معاصر

نویسنده سید یحیی یثربی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 416

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 111085 10003022
170,000 153,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب ماجرای غم انگیز روشن فکری در ایران اثر سید یحیی یثربی از انتشارات دانش و اندیشه معاصر منتشر شده است.
اگرچه جریان روشنفکری در غرب پدید آمد و برای خود، مبانی و اهداف روشن داشت اما در جوامع گوناگون و ادوار مختلف، اشکال و مصادیق متفاوتی داشته و دارد. جلوه برتر جریان روشنفکری در ایران، در قلمرو مبارزه با استبداد و استعمار و استثمار بود. بدون شک این پدیده را نباید نادیده گرفت و ضروری است به میزان شایسته ای مورد توجه قرار داد. چنانکه خود جریان روشنفکری بر نقد و تحقیق استوار است، حدود اشکال این جریان را هم باید به دقت تقد و بررسی کردتا از کجرویها و درجازدنهای بیجا پرهیز شود.

از جمله آفتها وکجرویها، تقلید از این رویه است که مثلاً چون غرب با دین مسیحیت که اصولش نامعقول و روحانیتش مشکل آفرین بوده درافتاده است، ما نیز با اسلام درافتیم! در صورتی که نه در اصول اسلام تردید و نه از روحانیت آن سابقه بدی سراغ داریم. علمای اسلام اگرچه باتقضای جایگاه و تفکر و تربیت خاص خود، غالباً مدافع سنت و وضع موجود بوده و نیز تحت تأثیر قدرت سیاسی قرار گرفته اند؛ اما به هر حال در حد توان و امکانات خود، همیشه مروج دانش و اندیشه و حامی فقرا و مستضعفنا بوده اند. و به دلیل تفاوت اسلام با مسیحیت و اختلاف شرایط روحانیت اسلام با کلیسای مسیحیت، روحانیت سلام نه با فیزیک دینی به جنگ علوم جدید آمده و نه با حاکمیت قرون وسطایی به حرمت و حیثیت جامعه و مردم آسیب زده است.
غرب تجدید حیات فکری و علمی خود را چنانکه خود قبول دارد، تا حدود زیادی وامدار دانشمندان جهان اسلام است بنابراین در حوزه روشن اندیشی، برخلاف عقل و انصاف است که مسیحیت و اسلام را یکسان گرفته و روحانیت این دو دیانت را یکسان ببینیم.
در کتاب ماجرای غم انگیز روشنفکری در ایران، نخست روند پیشرفت، مبانی، اهداف و نتایج جریان روشنفکری غرب مورد بحث و بررسی قرار گرفته، سپس جریان روشنفکری داخلی، مورد تحلیل انتقادی قرار می گیرد.
بخش اول: نگاهی به جریان روشنفکری در غرب
بخش دوم: جریان روشنفکری در ایران
بخش سوم: چاره جویی واقع نگرانه
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما