loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماه تمام: سرگذشت نامه مستند معلم بسیجی شهید محمد ابراهیم همت

5 (1)

ناشر مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت (نشر 27)

نویسنده گلعلی بابایی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 616

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 111203 10003022
240,000 216,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب ماه تمام: سرگذشت نامه مستند معلم بسیجی شهید محمد ابراهیم همت نوشته گل‌علی بابایی و به کوشش نشر مرکز مطالعات پژوهشی 27 بعثت (نشر 27) به چاپ رسید.
این‌ کتاب شانزدهمین‌ عنوان از مجموعه «بیست‌ و هفتی در بیست‌ و هفت» است که این‌ ناشر درباره 27 تن از فرماندهان لشکر 27 محمدرسول‌الله (ص) منتشر می‌کند و انتشارش از سال 1391 آغاز شده است.

کتاب پیش‌ رو برای چهلمین‌ سالگرد شهید همت آماده و منتشر شده است. او اسفندماه 1362 هنگام هدایت لشکر 27 در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید.

گلعلی بابایی نگارنده «ماه تمام» می‌گوید نوشتن این‌ کتاب ادای دینی به شهید همت به‌عنوان فرمانده‌ لشکری است که خود (بابایی) به‌ عنوان سرباز در آن حضور پیدا کرد. او می‌گوید وجه تمایز همت از دیگر شخصیت‌ های جنگ، چه شهدا و چه افرادی که هنوز هم در قید حیات‌ اند، وجه آموزگاری و معلمی اوست. بابایی از این‌ منظر، همت را یک‌ انسان_معلم_فرمانده می‌خواند. این‌ مولف پیش‌ تر درباره شهید همت کتاب «ماه همراه بچه‌هاست» و کتاب‌های «ضربت متقابل»، «زمین‌های مسلح»، «کوهستان آتش» و «شراره‌های خورشید» را منتشر کرده که 5 کتاب یاد شده از مجموعه کارنامه عملیاتی لشکر 27 در سال‌ های جنگ، مربوط به دوران 20 ماهه فرماندهی همت بر لشکر 27 محمدرسول‌الله (ص) است.

نقطه عزیمت و سرآغاز حکایت زندگی محمدابراهیم همت، از نظر زمانی، پاییز 1333 و از نظر مکانی شهر کوچک قمشه است که در سال‌ های پیش از انقلاب، در بخش مرکزی استان اصفهان قرار داشت. بابایی روایت خود را از این‌جا و پیشینه تاریخی قمشه آغاز می‌کند که در دوران امپراتوری ساسانیان ریشه دارد.

آقای هاشمی در بیان دیگری در جمع فرماندهان قرارگاه عملیاتی نجف سپاه گفت:
«... من خدمت امام هم عرض کردم و ایشان هم تایید کردند که طوری برنامه‌ریزی کنید که در همین‌جا، جنگ را تمام کنیم. چون [ادامه] این‌ امر، دیگر برای کشور قابل تحمل نیست.»

طبق طرح مانور مصوب، برای تک مورد نظر در شامگاه دهم اسفند، گردان‌های سلمان فارسی، میثم تمار و عمار از لشکر 27 در نظر گرفته شده بودند. در این‌میان گردان عمار که یک‌سوم نیروهایش شیمیایی و از صحنه نبرد به پشت جبهه تخلیه شده بودند، ابدا روحیه رزمی نداشت.

چنان که خواندید، در پی تاریک‌شدن هوا، یکی از دو معبر موجود _ معبر لشکر 27 _ به‌طور کامل زیر آب رفت و تنها یک‌معبر _معبر لشکر 14 _برای عبور نیروهای ایرانی باقی ماند، که آن‌ هم بر اثر پمپاژ شدید آب نهر صوئیب در دشت غرب کانال 30 متری، در معرض زیر آب رفتن بود.

در چنین‌شرایطی ستون نیروهای دو گردان سلمان و میثم از لشکر 27 در حالی‌که نفرات ابتدایی و انتهای ستون را رزمندگان یگان تخریب تشکیل می‌دادند، در امتداد جناح جنوبی جاده آسفالت طلائیه _ نشوه، شروع به حرکت کردند. همزمان با حرکت گردان‌های لشکر 27، ستون نفرات گردان‌های امام حسن (ع) و امام حسین (ع) لشکر 14 امام حسین (ع) نیز در امتداد دیواره سیل‌بند دوم هورالعظیم به‌سوی مواظع دشمن به حرکت درآمدند. آن‌ها در همان ابتدای مسیر، متوجه شدند که دشمن با استفاده از یک دستگاه لودر، در حال تخریب دیواره سیل‌بند هور جهت زیر آب بردن کل منطقه است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما