loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه زبان مادری: حج نامه ها

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مجموعه کتاب های زبان مادری میکوشد تا به سهم اندک خود گوشه ای از زیبایی ها و تنوع نوشته های فارسی را به نوجوانان و جوانان ایرانی ارائه کند. هر جلد از این مجموعه منتخبی از آثار یکی از گونه های موضوعی زبان فارسی است.منظور از گونه های موضوعی، آثاری هستند که با موضوعی مشترک و فراوانی قابل قبول در تاریخ ادبیات فارسی تکرار شده اند. حکایت نامه، حج نامه ها، پندنامه ها، مناجات نامه ها، مدایح، ساقی نامه ها، طنزنامه ها، وطنیه ها، معراج نامه ها، مقاتل، نمایشنامه ها، سرمقاله ها، بهاریه ها و ... از این مجموعه هستند.
به نوشته ها و اشعار و کتاب هایی که با موضوع حج نوشته شده اند، «حج نامه» می گویند. این کتاب ها می توانند تاریخی، عرفانی، فقهی، جغرافیایی، شعر و... باشند. صد ها یا شاید هزاران حج نامه به زبان عربی وجود دارد. از قرن پنجم هجری، شعر ها و کتاب های مربوط به حج در زبان فارسی، فراوان یافت می شود. در این کتاب، گزیده های کوتاهی از 30 حج نامه آمده است. شعر ها و نثر ها، تقریباً تمام دوره ی هزار ساله قرن پنجم تا امروز را پوشش می دهند. در شعرهای این کتاب قصیده، مثنوی، غزل، ترکیب بند، مسمـّط، چارپاره و شعر نو دیده می شود. 12 حج نامه از ایران قدیم، 2 نمونه از دوره ی قاجار، 7 نمونه از دوره ی پهلوی و 9 نمونه هم از دوره ی معاصر انتخاب شده اند.
نویسندگان این متن ها هم متنوع هستند. نویسندگانی از شهرهایی که امروز در کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ایران، آذربایجان و ترکیه قرار دارند. نویسندگانی از مذاهب شیعه ی دوازده امامی، شیعه ی اسماعیلی، حنفی و شافعی. در میان این نویسندگان، از مراجع تقلید و روحانی، تا عارف و صوفی وجود دارند؛ از مسئولان حکومتی تا روزنامه نگاران و قصه نویسان و تا مردم عادی. حتی ممکن است بعضی از آن ها چندان هم مذهبی نباشند؛ اما هرچه بوده، نتوانسته اند از این سفر بزرگ چشم پوشی کنند و وقتی که آمده اند صادقانه و زیبا، تجربه هایشان را روی کاغذ آورده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما