loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب بی پایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم - جلد دوم

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 111661 10003022
128,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جلد دوم از کتاب انقلاب بی پایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم به همت جمعی از نویسندگان از انتشارات سمت منتشر شده است.
کتاب «انقلاب بی‌پایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم» به کوشش محسن لبخندق و حمیدرضا خادمی با مقدمۀ حمید پارسانیا به زیور طبع آراسته شد. نویسندگان مقالات که از اساتید دانشگاه‌ ها و حوزه‌ های علمیه کشور هستند، بر آن بوده‌اند که بخشی از رسالت نهاد علم در قبال انقلاب اسلامی را به انجام رسانند. در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده‌است: «اکنون و پس از بیش از چهار دهه تجربۀ عملی در مدیریت و راهبری عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و غیره تجربه‌ای گران‌بها پیش ‌روی جامعۀ انقلابی ایران و همة مبارزان و حق‌طلبان عالم است. تجربه‌ای که بازخوانی مکرر آن و درس‌آموزی از فرازونشیب‌ها و قوت‌ها و ضعف‌هایش، توشه‌ای برای تداوم و استمرار حرکت انقلابی است که جوهری توقف‌ناپذیر و دائمی دارد: «انقلاب تمام نمی‌شود؛ انقلاب استمرار دارد؛ انقلاب ادامه دارد؛ انقلاب متوقف نمی‌شود. یک صیرورتی وجود دارد. صیرورت یعنی «شدن»؛ شدن دائمی؛ تحول دائمی. در مسیر انقلاب یک صیرورت دائمی‌ای وجود دارد که این صیرورت دائمی، به‌تدریج آن آرزوهای بزرگ را، آن ارزش‌های والا را، آن آرمان‌ها را در جامعه تحقق می‌بخشد.» (آیت‌الله خامنه‌ای، 1397/03/07)

این اثر دوجلدی، مجموعه‌ای از مقالات است و نویسندگان مقالات عبارتند از: دکتر محسن لبخندق، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، دکتر فرزاد جهان‌بین، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دکتر میثم لطیفی، دکتر نعمت الله کرم‌الهی، دکتر سهیلا صادقی فسایی، دکتر محمدرضا قائمی‌نیک، حجت‌الاسلام والمسلمین سید یدالله یزدان‌پناه، دکتر رسول بخشی دستجردی، دکتر مجتبی جاویدی، دکتر شریف لک‌زایی، دکتر محمد جمشیدی، دکتر محمود بابایی، دکتر میثم آقداغی.
موضوع شانزده مقاله‌ای که (در شانزده فصل) در این اثر به نگارش درآمده، مقتبس از بیانیۀ گام دوم یا ناظر به گام دوم انقلاب اسلامی است. موضوعات مقالات را در سه دسته می‌توان تقسیم کرد؛ دسته‌ای از مقالات ناظر به موضوعاتی هستند که نقش تمهید و مقدمه برای ورود به سایر موضوعات را دارند یا ناظر به کل بیانیۀ گام دوم یا حتی فراتر، ناظر به مفهوم «گام دوم انقلاب» به نگارش درآمده‌اند. موضوعاتی مانند «چیستی و هستی‌ گام دوم انقلاب اسلامی»، «نقش رهبری در حرکت گام‌به‌گام انقلاب» و «تمدن نوین اسلامی» از این دست‌ هستند.
دستۀ دوم شامل موضوعاتی است که از بخش‌های ابتدایی و میانی بیانیه اقتباس شده‌اند. موضوعاتی که در بخش‌های مختلف بیانیه بدان‌ها پرداخته شده است و در هر بخش، زاویه‌ای از بحث را رهبر انقلاب بررسی کرده‌اند؛ از جمله: «آرمان‌های انقلاب اسلامی»، «مدیریت جهادی»، «نقش و جایگاه جوانان» و «مقاومت اسلامی». موضوع «نقش و جایگاه زنان» به‌رغم آنکه در متن بیانیۀ گام دوم به صراحت مورد اشاره قرار نگرفته است، لکن به‌دلیل اینکه مخاطب اصلی بیانیه «مردم» هستند و به لحاظ کمّی، حداقل نیمی از مردم جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و البته به لحاظ کیفی و به تصریح رهبران انقلاب، در مواردی نقش راهبردی و بنیادین زنان در حدوث و بقای انقلاب اسلامی کلیدی‌تر از مردان بوده است، این موضوع نیز در بستر بیانیۀ گام دوم و با محوریت اندیشۀ آیت‌الله خامنه‌ای به منظومۀ مقالات اضافه شد.
در نهایت دستۀ سوم ناظر به توصیه‌های هفت‌گانۀ رهبر انقلاب در انتهای بیانیۀ گام دوم به نگارش درآمده‌ است با مقالاتی با این عناوین «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد»، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن» (در دو مقاله) و «سبک زندگی».
بنای طراحان این اثر بر این بوده که برای شرح، تبیین و بررسی علمی موضوعات و مضامین مندرج در بیانیۀ گام دوم، ظرفیت‌های تخصصی رشته‌های علمی گوناگون را به‌وسیلۀ اساتید و متخصصان همان رشته و البته برای عموم دانشگاهیان و حوزویان به‌کار گیرند؛ بنابراین اصل بر این بوده است که مقالات از سنخ مقالات مروری­ ترویجی فراتر رود و با رعایت موازین متن‌نگاری علمی، به هیچ عنوان در سطح یک اثر غیردانشگاهی و غیرنخبگانی واقع نشود. در همین راستا، درعین‌حالی‌که اصل بر آن بوده که شیوۀ پردازش و تبیین مطالب بر مدار اندیشۀ آیت‌الله خامنه‌ای حرکت کند، لکن به‌منظور صورت‌بندی تخصصی موضوع، از محتوای نظریات علمی و آراءِ سایر متفکران اعم از اندیشمندان وطنی و غیروطنی نیز به قدر طاقت و بضاعت یک مقاله استفاده شده است. البته این سبک ورود علمی به موضوعات و رفت و برگشت بین اندیشۀ آیت‌الله خامنه‌ای با سایر نظریات علمی در همۀ مقالات به یک اندازه محقق نشده است و برخی مقالات به اقتضای موضوع خود یا به صلاحدید نویسندۀ محترم، کمتر این رویه را دنبال کرده‌اند، لکن این الگوی پردازش علمی در اغلب مقالات دنبال شده است.
عناوین 16 فصل این کتاب عبارتند از:
فصل اول: هستی‌شناسی گام دوم انقلاب اسلامی در تعاطی منظومۀ فکری آیت‌الله خامنه‌ای
فصل دوم: الهیات شیعی و ظرفیت‌های اصل امامت در تحقق گام‌های انقلاب اسلامی
فصل سوم: تمدن نوین اسلامی به‌مثابۀ دالّ مرکزی بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل چهارم: آرمانهای فطری و جهانی انقلاب اسلامی و آیندۀ گام دوم انقلاب
فصل پنجم: گام دوم انقلاب اسلامی و راهبردهای تقویت و توسعۀ مقاومت در جهان اسلام
فصل ششم: بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و مکتب مدیریت جهادی
فصل هفتم: نقش و جایگاه جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی
فصل هشتم: گام دوم انقلاب اسلامی و بایسته‌های گفتمان مرجع در موضوع زنان
فصل نهم: تحلیلی تاریخی‌ ـ تمدنی از مناسبات علم و انقلاب اسلامی
فصل دهم: معنویت و اخلاق؛ جوهرۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل یازدهم: تحلیل پولی روابط نظام سرمایه‌داری حاکم بر جهان و بررسی نظام اقتصادی کشور
فصل دوازدهم: بنیان عدالت در گام دوم انقلاب اسلامی
فصل سیزدهم: استقلال و آزادی: تبیینی در افق گام دوم انقلاب اسلامی
فصل چهاردهم: سیاست خارجی در گام دوم انقلاب اسلامی: بازسازی مبتنی بر عقلانیت انقلابی
فصل پانزدهم: چیستی و چگونگی عزت در روابط بین‌الملل؛ با الهام از بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی
فصل شانزدهم: نسبت‌شناسی سبک زندگی و پیشرفت: تأملی در امتداد بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما