loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایده اداره فرهنگ در ایران

ناشر سوره مهر | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نویسنده محمد پورکیانی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 223

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 111775 10003022
165,000 156,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب ایده اداره فرهنگ در ایران اثر محمد پورکیانی از انتشارات سوره مهر و پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.

کتاب «ایده اداره فرهنگ در ایران» نوشتۀ محمد پورکیانی که در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسیده، مجموعه‌ای از تحقیقات و تاملات نویسنده است که در سه بخش تاریخی، مبنایی و مدیریتی به نقد و اصلاح ساختار اداره فرهنگ در ایران می‌پردازد و تقابل جریان‌های اصلی این عرصه را بررسی می‌کند.
مدیریت بوروکراتیک فرهنگ، مهم‌ترین رویه سیاست گذاری فرهنگی در تاریخ معاصر ایران است. منظور از اداره بوروکراتیک، صرفاً تحقق بوروکراسی در سازمان‌های فرهنگی نیست، بلکه به معنای هر نوع جابه‌جایی ابزار و هدف در حوزه فرهنگ است. آنگاه که سازوکار انجام امور فرهنگی اصالت پیدا می‌کند و اهداف و تأثیرات واقعی فرهنگی به حاشیه رانده می‌شود، با نوعی از بوروکراتیزه کردن فرهنگ مواجه هستیم که مهم‌ترین ثمره آن، مدیریت صوری فرهنگ بوده است. بدین‌نحو که با مجموعه‌ای از صورت‌های کم‌اثر در بخش فرهنگی روبه‌رو می‌شویم که از لحاظ حجم کاری و هزینه انسانی و مالی سنگین هستند؛ ولی از لحاظ تأثیرات فرهنگی نازل‌اند. مدیریت صوری و نمایشی در میدان فرهنگ سبب اصالت یافتن اشکال فرهنگی به جای اثر واقعی فرهنگ می‌شود.
سیر تاریخی مدیریت فرهنگی در ایران معاصر، تامل نظری بر مدیریت صوری فرهنگی، هدف فعالیت فرهنگی رشد وجودی انسان و رویکرد سیاست‌گذاری فرهنگی 4 فصل اصلی کتاب هستند. هشت صفحه پایان کتاب هم به جمع‌بندی و معرفی منابع و ماخذ اختصاص داده شده است.
از ویژگی‌های این کتاب، توجه به اداره فرهنگ به جای بیان اهداف و آرمان‌های فرهنگی و دومین ویژگی، بیان روایت تاریخی اداره فرهنگ و استفاده از مبانی نظری در نسبت با آن است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما