loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامی ز خمخانه ی دل: پاسخ به مطروحه ی حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 11318 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
7,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب شامل گزیده بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی در بزرگداشت مقام جانباز و نیز اشعار بیش از شصت شاعر ایرانی از جمله: رضا اسماعیلی، علی انسانی، میلاد عرفان پور، علیرضا قزوه، ولی الله کلامی زنجانی، مصطفی محدثی خراسانی است که در پاسخ به مطروحه ی رهبر انقلاب و در پاسداشت مقام جانباز سروده شده است.

کتاب حاضر گزیده ای از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره ی جانبازان و پاسخ 63 نفر از شاعران انقلاب به مطروحه ی معظّم له با موضوع "جانبازان" و نیز گزیده ی تصاویر در دیدار جمعی از جانبازان قطع نخاعی.

رسالت شاعر امروز، تجلیل از مقام شامخ جانبازان و ایثارگران و شرح ایستادگی ها و شورآفرینی های آنان، با بهره مندی از ابزار ادبیات و هنر و خلّاقیّت است؛ امری که مقام معظّم رهبری در دیدار با شاعران آیینی (25/3/1390) آن را از دغدغه های خود دانستند و به موضوع جانباز شهید یعنی جانبازی که بعد از مدّتی به شهادت می رسد، اشاره فرمودند.

در پایان این دیدار، یکی از شاعران از حضرت آیت الله خامنه ای خواست که در این موضوع «مطروحه ای» را طرح فرمایند تا شاعران به استقبال آن، شعر بسرایند. ایشان نیز ساعتی پس از پایان محفل، مطروحه ای را اعلام و از شاعران آیینی خواستند تا بر اساس آن شعر بسرایند. متن مرقومه به شرح زیر است:
بسمه تعالی بفرمایید اگر دوستان مایلند، این مطلع را بسازند خطاب به جانباز شهید:
رندانه آخـــر ربودی جامی ز خمخانه ی دل / خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه دل

جانبازان، بافضیلت تر از شهیدان
یکوقت در مورد جانبازها فکر می کردم، که به نظرم رسید گاهی فضیلت آنها از شهدا هم بیشتر است. جانباز کسی است که بعد از آنکه قسمتی از بدنش را در راه خدا داد و عضو یا اعضای شهیدی را با خودش همراه کرد و در بقیه ی مدّت زندگی و عمرش هم متّقی و شکرگزار بود و عمل صالح انجام داد، خدای متعال در مورد اینگونه از مجروحین جنگ در قرآن می فرماید: «الّذین استجابوا لله و الرّسول من بعد ما اصابهم القرح للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجر عظیم». کلمه ی «عظیم» در پایان این آیه ی شریفه، قابل تأمّل است.

یک نمونه مطروحه:
سیّدجواد منوّرزاده
رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه ی دل
خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه ی دل
جامی که چون نوش کردی، عالم فراموش کردی
خوردی و دستی فشاندی، اندر طربخانه ی دل
در گوش جانان چه گفتی؟ دست از علایق چو شُستی
با طایر گلشن قدس، گشتی تو همخانه ی دل
تو شمع سوزنده بودی، نور فروزنده بودی
لختی نماندی و رفتی، با پرّ پروانه ی دل
سودای جانانه داری، در سر چه افسانه داری؟
گر قصد جانانه داری، برگو ز افسانه ی دل
برگو چه جامی ربودی، کز جان جانان شنودی
خونین چو برگ شقایق، رنگین چو افسانه ی دل
چون دل به دلداده دادی، جامی پُر از باده دادی
رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه ی دل
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما