loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقالات برگزیده همایش نظریه بیداری اسلامی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 11396 10003022
23,000 20,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مجموعه حاضر بیست و نه مقاله علمی و پژوهشی در حوزه اندیشه سیاسی با موضوع ابعاد بیداری اسلامی در اندیشه های امام راحل(ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدّظلّه) را شامل می گردد. کتاب در ده فصل و عنوان، و با طبقه بندی موضوعی و تخصصی تنظیم شده تا خواننده بهتر بتواند در یک مطلب خاص به تأمل نشسته و ارتباط آن را با سایر فصول دقیق تر مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد. مقالات چاپ شده از بین بیش از 350 مقاله که برای همایش نظریه بیداری اسلامی ارسال شده بود، گردید و در مواقعی با چندین بار رفت و برگشت، توسط نویسندگان مقالات، نواقص آن برطرف و یا مطالب و عناوینی از آن کسر و یا بدان اضافه شد. همچنین سعی شده تا مقالات از نظر شکلی و از نظر ارجاعات، فهرست منابع و تیترهای اصلی و فرعی صورت واحدی داشته باشند.

نخستین و مهم ترین دست آورد حضرت امام خمینی(ره) آن بود که گفتمان بیداری اسلامی را از یک خرده گفتمان تبدیل به گفتمان مسلط در عرصه ی سیاسی جوامع اسلامی نمود. پس از آن نیز مقام معظّم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای، ادامه دهنده ی راه امام راحل در تبیین گفتمان بیداری اسلامی گردیدند. نوشتار حاضر به دنبال تبیین، فهم و ارائه تحلیلی سیاسی گفتمانی از حوزه ی بیداری اسلامی است. در اینجا منظور از بیداری اسلامی، پدیده ی اخیر تحولات خاورمیانه است. این پژوهش تلاش دارد تا با تبیین هویت بیداری اسلامی به سوال اصلی خود بپردازد؛ هویت بیداری اسلامی چگونه شکل می گیرد و این گفتمان، چگونه در یک منظومه ی معنایی منسجم، صورت بندی می شود؟ بنابراین پژوهش حاضر تلاش می کند تا با توصیف روند تغییرات گفتمانی در جوامع عربی به نحوه ی شکل گیری هویت گفتمان بیداری اسلامی بپردازد و در پاسخ به پرسش اصلی این گونه اشعار دارد که: هویت بیداری اسلامی به عنوان پادگفتمان ناسیونالیسم عربی در قالب گفتمان بیداری اسلامی با مَفصل بندی حول دال مرکزی مردم سالاری دینی سامان می یابد. بنابراین طبق این تحلیل، نقطه ثقل خواست مردم در تحولات خاورمیانه، به تعبیر مقام معظم رهبری خواستی برای دموکراسی، از سوی مردمی است که در بستری اسلامی می زیند و می اندیشند.
تاریخ جوامع اسلامی تا کنون با نهضت ها، جریان های فکری و جنبش های مختلفی رو به رو بوده است. به دلیل وجود بحران های داخلی که حول استبداد و استعمار در این کشورها شکل داد، جریان اصلاحی برخاسته از زمینه های مذهبی و فرهنگی این کشورها پدید آمد. این جریان که ماهیتی اسلامی داشت در دهه های اخیر برجستگی خاصی پیدا کرده است. بحران داخلی جوامع مسلمان و نفوذ و سلطه استعمار بر فراز و نشیب این جریان افزود. بررسی جریان بیداری اسلامی بیانگر هویت تقابلی این جریان در برابر غرب است که موجودیت آن را شکل داد و اعتراضها و خیزشهایی را بر این اساس شکل داد. این تحولات که در غرب از آن به عنوان بهار عربی یاد شد؛ آغاز نوینی برای موج بیداری اسلامی گردید. اتفاقاتی که خود تقابل دو جریان اسلامی و غربی را به رخ کشید. تقابلی که تحولات جهانی را تحت تأثیر خواهد گذاشت. افول غرب به عنوان یکی از نتایج این تقابل مطرح است و به عنوان اثرگذاری بیداری اسلامی بر تحولات جهان غرب مسأله ی اصلی این مقاله را شکل داد. در همین راستا این مقاله با روشی توصیفی - تحلیلی به بررسی این موضوع خواهد پرداخت. در سطح نظام بین المللی، رابطه ی میان کشورها رابطه نظام سلطه و سلطه پذیر است. براساس اندیشه ی حضرت آیت الله خامنه ای این رابطه بر مبنای تهدید، ظلم و زور شکل گرفته است و رابطه ای طبیعی نمی باشد. پدیده ی انقلاب اسلامی ایران، شکافی در رابطه سلطه و سلطه پذیر در سطح بین المللی ایجاد کرد. شعارها و رفتار انقلاب اسلامی ایران عنصر فراموش شده ی"مقاومت" را در مقابل سلطه گر برجسته کرد. پیروزی های بعدی انقلاب اسلامی در سطح نظام سازی، حفظ نظام و مراقبت از آرمان هایش از یکسو و از سوی دیگر موفقیت های چشمگیر در سطح کارآمدی سبب شد جریان مقاومت قوی تر شود. با تقویت جریان مقاومت، عنصر "تهدید" که ابزار نظام سلطه است ضعیف تر می گردد. با ضعف "تهدید" و تقویت "مقاومت" عنصر مقاومت تکثیر می شود و سبب بیداری کشورهای تحت سلطه می گردد. این بیداری صرفا معطوف به مرز جغرافیایی خاصی نیست بلکه هرچه عنصر مقاومت که آغاز دوباره اش از انقلاب اسلامی ایران بود- قدرت تکثیرش بیشتر باشد محدوده بیشتری را دربرمی گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما