loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مطهری که بود؟ گفتارهایی از مرحوم آیت الله لنکرانی مرجع تقلید، دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور، غلامعلی حداد عادل و ...

ناشر صدرا

گردآورنده کتاب سید حمید جاوید موسوی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 175

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

این کتاب مجموعه ای از چند سخنرانی توسط برخی علما و فضلای برجسته درباره شخصیت و آثار و افکار استاد شهید مطهری است که از میان چندین سخنرانی که در ایام سالگرد شهادت استاد در سال های 1384 تا 1386 ایراد شده، انتخاب گردیده است. این سخنرانی ها هر کدام به یک یا چند بعد از ابعاد شخصیت و اندیشه آن متفکر شهید پرداخته است و شامل ناگفته هایی است که پس از 29 سال از شهادت آن فرزانه بیان شده است. شاید وجه مشترک سخنرانان محترم در این است که همه آنان بر زنده بودن و مورد نیاز و مفید بودن آثار آن شهید برای جهان امروز متفق القول اند و بر مطالعه و درک عمیق آثار آن عالم جاودان تأکید ورزیده اند. در ادامه به بررسی سرفصل هایی از این سخنرانی ها می پردازیم.
اولین بخش تحت عنوان «مطهری، مظهر اخلاص و انصاف و تصمیم» بیانات مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی است که قبل از تدریس خود در اردیبهشت سال 85 بیان فرموده اند و دلیل اینکه شهید مطهری به این مقامات رسید را روحانی بودن ایشان و از طرفی استاد دانشگاه بودن و نیز تألیفات ارزنده ایشان و از همه مهمتر همکاری ایشان با امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی می دانند. در این بخش این مطالب مطرح می شود: فعالیت فرهنگی شهید مطهری، انصاف شهید مطهری، شهید مطهری الگوی روحانیون، تقید استاد به منبر رفتن و... .
دومین بخش با عنوان «حرکت در مرز زمان» سخنرانی دکتر احمدی نژاد در اردیبهشت 86 در دانشگاه علم و صنعت است. وی اصلاح گری و در مرز زمان حرکت کردن و اسلام را به صحنه های جدی و تعیین کننده زندگی و عمل کشاندن را از برجسته ترین ویژگی های شهید مطهری می داند. در این بخش این مطالب مطرح می شود: اصلاح گری ویژگی بارز شهید مطهری، شهید مطهری و عالم جان، عدل در کلام شهید مطهری، رابطه اسلام و ایران، رابطه علائق ملی و اندیشه، اندیشه های شهید مطهری نیاز امروز ما، مطهری دستاورد خدمات متقابل اسلام و ایران.
سومین بخش با عنوان «میراث مطهری» سخنرانی دکتر غلامعلی حداد عادل در همایش دانشجویی حکمت مطهر سال 1384 است. وی کتاب های ارزشمند استاد را میراث گرانقدری می داند که برای ما به جا مانده است، سخنرانی های او آموزنده، خاطراتش راهگشا و دلپذیر است. اما همه میراث مطهری اینها نیست. در آنچه از مطهری به جا مانده، همچنین روش ماندگار اوست. در این بخش این مطالب مطرح می شود: روش مطهری، گفتمان مارکسیسم، گفتمان لیبرالیسم، موضع گیری استاد در برابر سکولاریسم، مطهری متفکری عقل گرا، گفتمان امروز با دنیای غرب، اعتدال قامت مطهری و... .
بخش چهارم سخنرانی حجت الاسلام ناطق نوری است در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در سال 1384 با عنوان «قیام برای خدا». به عقیده وی عامل اصلی برجستگی شهید مطهری در ابعاد مختلف قیام برای خداست که در همه ابعاد شخصیتی وی به خوبی مشاهده می شود. در این سخنرانی این مطالب مطرح شده است: قیام برای خدا، استقامت در راه هدف، رسالت شهید مطهری در دانشگاه، دین بدون معاد، شهید مطهری و دفاع از حق، مخالفان سه گانه شهید مطهری، مبارزه شهید مطهری با انحراف فکری، کار فقط برای خدا و... .
بخش پنجم با عنوان «مطهری، مرزبان اندیشه اسلامی» است که توسط آیت الله سیداحمد خاتمی در حرم حضرت معصومه ایراد شده است. وی شهید مطهری را مرزبان فکر الهی و مرزبان اندیشه اسلامی می داند که این مرزبانی شرایطی دارد از جمله شناخت حوزه مرزبانی، موقعیت شناسی، شجاعت و شهامت در دفاع و... . مطالب دیگری که در این سخنرانی بیان شده است عبارتند از: گسترش اسلام به رغم تلاش دشمنان، راز اقبال به اسلام، عالمان دین پاسداران مکتب، مطهری مرزبان اندیشه اسلامی، شهید مطهری و آفت التقاط، اهانت به مقدسات و مبارزه در اوج غربت.
بخش ششم با عنوان «شهید مطهری، آن گونه که من می شناسم» سخنرانی حجت الاسلام مروی است در مسجد قبا تهران. وی خصائص شهید مطهری را از این قرار می داند: استعداد ذاتی فوق العاده، وجود معلمان و مربیان لایق، جامعیت شهید مطهری، عالم به زمان بودن، اخلاص و... .
بخش هفتم با عنوان «مطهری، عالمی ربانی» سخنرانی حجت الاسلام ادیب یزدی است در مسجد قبا. در این سخنرانی این مباحث مطرح می شود: مطهری عالم واقعی دین، قریحه ای به نام بصیرت، بصیرت و اعتماد حضرت حق، علائم بصیرت، استاد مطهری عالمی بصیر، دسترسی به حقیقت علم، راز ماندگاری آثار استاد، حرکت بر مبنای یقین، انس با درک حقایق و... .
بخش هشتم سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با عنوان «روشنفکری دینی در نگاه استاد مطهری» می باشد که در حسینیه ارشاد ایراد شده است. وی معتقد است شهید مطهری در کانون یک جبهه فکری بود که از یک منظر، نوعی روشنفکری دینی تلقی می شود. ایشان درباره مفهوم روشنفکری دینی می گوید: باید معلوم باشد که دیدگاه های یک متفکر و نظریه پرداز در عرصه جهان بینی، اخلاق، تعلیم و تربیت و در عرصه برنامه ها و قوانین دقیقاً چه دیدگاهی است و با چه استدلالی؛ یعنی چه نسبتی با معارف اسلامی دارد. نگاهش به سرمایه داری، سوسیالیسم، کمونیسم، صهیونیسم، فاشیسم، ناسیونالیسم، لیبرالیسم و انواع ایدئولوژی ها و حکومت ها چیست؟ در این سخنرانی این مباحث مطرح می شود: داوری در باب روشنفکری دینی، بازگشت نسل ترقی خواه به اسلام، مطهری پدر تئوریک انقلاب اسلامی، طراحی استاد برای حسینیه ارشاد، تربیت روشنفکر اسلام گرا، اسلام بعلاوه روحانیت اصلاح شده، جهاد اکبر شهید مطهری، عصبانیت منحرفان فکری از شهید مطهری و... .
بخش نهم با عنوان «مطهری، اسوه استادی الهیات» سخنرانی دکتر علی لاریجانی است که در دانشکده الهیات دانشگاه تهران ایراد شده است. در این بخش این مطالب بیان می شود: مطهری اسوه استادی الهیات، مطهری اسلام شناس جامع، معلمی توانمند و محققی دقیق، تحقیق برای کشف حقیقت، هدفمند بودن کارهای علمی، دانشگاه الهیات و رسالت پیش رو و... .
بخش دهم با عنوان «رمز بقای آثار و یاد شهید مطهری» سخنرانی دکتر علی مطهری است که در همایش حکمت مطهر ایراد شده است. وی رمز بقای هر پدیده ای را مفید بودن به حال جامعه و اینکه چیزی نتواند جای او را بگیرد می داند که این مسئله درباره آثار شهید مطهری صدق می کند. در این سخنرانی این مباحث مطرح شده است: شهید مطهری مصلحی اجتماعی و فکری، کار دشوار مصلح اجتماعی، روشنگری های استاد در زمان طاغوت، قیام بر ضد بدعت ها به عنوان یک وظیفه، مصلح از دیدگاه شهید مطهری و... .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما