loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شکنجه به روایت شکنجه گران ساواک

5 (2)
چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

شکنجه به روایت شکنجه گران ساواک در دو بخش تنظیم شده است؛ بخش اول مدخل پژوهشی و بخش دوم مربوط به اسناد است.

بخش مدخل پژوهشی در چهار فصل تنظیم شده است. فصل نخست با عنوان امنیت داخلی پیش از تأسیس ساواک، نگاهی گذرا به مقوله امنیت داخلی از دوره رضاشاه تا کودتای 28 مرداد دارد و نیز شکنجه در دوره حاکمیت فرمانداری نظامی را بررسی می کند.

در فصل دوم قانون تشکیل ساواک، نقش سیا و موساد در شکل گیری و تداوم فعالیت ساواک از جنبه های مختلف بررسی شده است.

در فصل سوم با عنوان ساختار و تشکیلات ساواک، به ساختار کلی ساواک از نظر سازمان داخلی آن، جایگاه ساواک در تشکیلات دولتی و نفوذ آن در ادارات و نهادهای دولتی پرداخته شده است. در ادامه همین بخش، وظایف، اختیارات و نحوه فعالیت اداره کل اول، اداره کل دوم، اداره کل سوم و بخش ها و ادارات تابعه آن و تغییر و تحولات هرکدام بررسی شده است.

فصل چهارم با عنوان شکنجه در ساواک، بیشترین حجم مدخل پژوهشی را در برگرفته است. در این فصل شکنجه در دوران ریاست بختیار، بازجویی و شکنجه در دوران ریاست پاکروان و مقایسه آن با دوره پیشین و نیز تغییر و تحولات صورت گرفته در بازجویی و شکنجه متهمان از آغاز ریاست نصیری بر ساواک تا تشکیل کمیته اوین بررسی شده است. در ادامه این فصل شکنجه در کمیته اوین و کمیته قزل قلعه، زمینه ها و چگونگی شکل گیری کمیته مشترک ضدخرابکاری، شیوه فعالیت کمیته مشترک، نقش و جایگاه بازجوها و سر بازجوها در تشکیلات کمیته مشترک و در چرخه کار آن کمیته بررسی شده است و چند تن از بازجوهای معروف معرفی شده اند.

روش ها و ابزارهای شکنجه در کمیته مشترک و تشریح نمونه هایی از شکنجه های اعمال شده در آن کمیته از دیگر مباحث این فصل است.

در بخش اسناد، گزیده ای از اسناد مربوط به ساختار و تشکیلات ساواک، اعزام مأموران ساواک به آمریکا و اسرائیل برای طی دوره های آموزشی در سازمان سیا و موساد، سلسله مراتب ساواک و تغییر و تحولات داخلی آن سازمان، شیوه های بازجویی، روش های مختلف شکنجه و ابزارهای مورد استفاده در شکنجه، شکل گیری کمیته مشترک و نحوه ی عملکرد واحدهای تابعه آن و مستنداتی از افراد شکنجه شده، قرار گرفته است.

تمامی اسناد از آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی انتخاب شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما