loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بنیادهای کژ در تاریخ نویسی معاصر ایران - جلد اول

ناشر موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

نویسنده موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 311

هم اکنون غیرقابل سفارش!

این کتاب در زمره کتابهای تاریخی است. چنانچه در پیش گفتار کتاب آمده است: «تاریخ سرگذشت ملتهاست و نتیجه تمام تلاشها و معارف و علوم بشری است. تاریخ، تلخ کامی ها و پیروزیها و شیرینی های ملتها را در خود ثبت و به نسل های آینده انتقال می دهد.»
بسیاری از تاریخ نویسان- داخلی وخارجی- به تحریف و تناقض گویی یا سرسپردگی دامن زدند و قلم آنان در جهت حقیقت جویی مرده بود، و تلاش می کردند تا به تقسیم تاریخ ملت ایران به دو مقطع «قبل از اسلام و بعد از آن» و با اعمال شیوه ها و نظریات مختلف، مقطع قبل از اسلام را، موفق و درخشان و پیشرو و مقطع بعد از آن را برعکس، نمایش دهند. تاریخ نویسان وابسته تلاش کردند، حوادث تاریخی قبل از اسلام و بعد از آن را به گونه ای بازگو و تحلیل نمایند که هرجا نقش علما پررنگ و اسلام محرک و به صحنه آورنده ملت بود، به انحاء گوناگون در تغییر و کم رنگ کردن گاه نقش ضد به آن دادن را نمایان سازند.
موسسه فرهنگی قدر ولایت با تحریر کتاب «بنیادهای کژ در تاریخ نویسی معاصر ایران» نقاب از رخ این چهره های سرسپرده برداشت و با استناد به مقالات و کتب به چاپ رسیده درصدد افشای حقایق تاریخی نمود. افرادی همچون ادوارد براون، یحیی دولت آبادی، ناظم الاسلام کرمانی، میرزا آقاخان کرمانی، احمد کسروی، عیسی صدیق، مهدی ملک زاده، احمد قاسمی، رحیم رئیس نیا، باقر مومنی، مصطفی شعاعیان و دیگر کژاندیشانی که تاریخ نویسی معاصر ایران را، هر یک به سهم و اندازه خویش از صداقت و اعتبار علمی و استناد خالص تهی یا دور کرده اند، در دایره پرگار نقد و پژوهش درصد سال اخیر، هرگز مورد بازخواستی علمی قرار نگرفته بودند. درباره دوران قاجار، انقلاب مشروطیت مردم ایران- که به دلیل خیانت های شبه روشنفکران وابسته به امپریالیسم پژمرده شد- نهضت اسلامی میرزاکوچک خان، مقاومت حوزه های علمیه در برابر اوباشان و محمدرضا پهلوی، جنبش ملی کردن صنعت ومنابع عظیم نفت، درباره فرقه سازی در آذربایجان، علت های کودتای آمریکای بیستم و هشتم مرداد 1332 و نیز قیام انقلابی مردمی پانزدهم خردادماه 1342، متن های تاریخ نویسان گوناگونی- از چپ مارکسیستی تا راست لیبرال و سلطنت طلب- نوشته شده است. در این دو مجلد به بررسی و موشکافی شماری از آنها پرداخته شده است و لایه هایی پنهان و آشکار، از متن نوشته های برخی از تاریخ نویسان مغرض یا صادق ایرانی و غیرایرانی بازخوانده وکاویده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما