loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطره ها - جلد سوم: تاسیس وزارت اطلاعات، مقابله با شبکه های جاسوسی و تروریستی و تاسیس دادسرای ویژه روحانیت

3.7 (3)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمد محمدی ری شهری

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 342

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب که عنوان خاطره ها را دارد به موضوعات مهمی چون تاسیس وزارت اطلاعات، مقابله با شبکه های جاسوسی و تروریستی و تاسیس دادگاه ویژه روحانیت می پردازد.

ری شهری در این بخش، شرحی از مبارزه مستمری که وزارت اطلاعات با عوامل منافقین و گروه های چپ داشته، به دست داده است. این موارد تلفیقی از مطالبی است که در روزنامه های وقت بوده و البته با خاطرات وی تلفیق شده است.

یک بخش شرح ماجرای انفجار نماز جمعه تهران است که قالیچه زیر پای نمازگزاران منفجر شد و افراد روی آن تا ده متر آن سوتر پرتاب شدند و خود او هم در چند صف جلوتر حضور داشته است. آقای ری شهری شرحی در باره دستگیری این افراد که دو نفر به نام های مصطفی لطفی و خالد وزیری بوده اند به دست داده و ماجرا را شرح داده است.
برخلاف آن که تاکنون بیشتر برداشت می شد این ترور که منجر به شهادت چندین نمازگزار شد، کار مجاهدین خلق بوده، به گفته او این اقدام کار عوامل عراق و حزب بعث بوده است. این افراد پس از بازگشت به عراق هشتصد هزار تومان پاداش گرفته بودند. بار دوم که برای ایجاد انفجار دیگری به تهران می آیند در اول اردیبهشت 1364 دستگیر می شوند.

این زمان فعالیت سازمان منافقین بسیار گسترده بوده و آقای ری شهری مروری هم بر تحولات این سازمان و فعالیت های آن در داخل ایران و موفقیت های وزارت اطلاعات در برخورد با آنان آورده است. اشاره به جریان مرصاد آخرین مطالب مربوط به این قسمت است.
بخشی از کتاب مربوط به برخورد با فدائیان خلق شاخه اکثریت است که ایشان مروری بر مواضع و تحولات این گروه در یک دوره پس از انقلاب داشته و سپس درگیر شدن نظام را با آنان آورده است.
بخشی هم به کشف شبکه های جاسوسی امریکا اختصاص یافته است.

ری شهری پس از وزارت اطلاعات به سمت ریاست دادگاه ویژه انتخاب شده و بنابراین بخش اخیر کتاب مربوط به این دوره از فعالیت های وی است. تشکیل دادگاه ویژه پس از یک مورد تخلف رخ می دهد و آیت الله خامنه ای با امام در این باره صحبت می کند و ایشان می فرماید که بارها به آقای اردبیلی گفته ام که این دادگاه را تشکیل بدهند اما نداده اند. اکنون تشکیل بدهید و آقای ری شهری هم اداره آن را در اختیار داشته باشد (ص 249). ایشان توضیح می دهد که آقای منتظری سخت مخالف تشکیل دادگاه ویژه بود (ص 243). وی در این باره نامه ای هم به امام نوشت که امام درخواست وی را رد کرد. ری شهری فصلی را به رد استدلال های آقای منتظری در باره دادگاه ویژه اختصاص داده است (ص 255 ـ 259).

در پایان کتاب 16 پیوست از اسناد و نامه ها و متونی که شرح آن در کتاب آمده، درج شده است. در پیوست 13 فهرست و اسامی 99 سازمان مارکسیستی و 69 سازمان غیر مارکسیستی که علیه نظام فعالیت می کردند، به دست داده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما