loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چهارسوق: ماجرای حسین کرد شبستری

به انضمام حکایت خسرو و شیرین

4 (2)

ناشر میراث اهل قلم

نویسنده امین موسوی زاده

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 72

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب حاضر مشتمل بر دو حکایت «چهار سوق» و «ترخون» است.
قصه حسین کرد شبستری در دوره صفویه جریان دارد. «حسین کرد» یکی از چوپان زادگان و پهلوانان ایران است، که در آغاز مهتر و شاگرد پهلوان مسیح تکمه بند تبریزی از پهلوانان دربار شاه عباس صفوی بود. حسین کرد پس از اختلاف با همسر مسیح، تبریز را ترک می کند و در اصفهان به جمع پهلوانان شاه عباس می پیوندد. زمانی که حسین کرد مالیات هفت ساله ایران را از پادشاه هند گرفت و به دربار شاه آورد، شاه عباس به او خلعت فراوان داد و از آن پس، حسین کرد از نزدیکان شاه شد. جایگاه او در میان پهلوانان شاه عباس همچون جایگاه رستم در جمع پهلوانان شاهنامه است. پهلوانان داستان به سرپرستی سید میرباقر آجرپز در خدمت شاه عباس به سر می برند و با دشمنان شاه که بیشتر ترکان عثمانی و ازبک هستند مبارزه می کنند. قصه حسین کرد سال ها یکی از قصه های مورد پسند مردم ایران بوده در قهوه خانه ها و گذرگاه ها نقل می شده است. در این قصه می توان گنجینه ای ارزشمند از ویژگی های زبانی فرهنگی و اجتماعی مردم ایران در زمان روایت داستان را یافت.

در داستان «چهار سوق»، از حکایات «حسین شبستری» چنین آمده است: «شاه عباس صفوی» شب ها با لباس مبدل بیرون می رفت تا از اوضاع و احوال کشور و مردمش آگاه شود. او شبی به دور از قزلباش ها، صحنه عجیبی را مشاهده کرد. غریبه ای به نام «پیاده باباغیبی» بعد از کشتن دزدان به «شاه عباس» توصیه کرد اگر او را داروغه ایران کند، شهر اصفهان را به آتش کشیده و کشت و کشتار راه می اندازد. «شاه عباس» چند پهلوان به چهارسوق فرستاد تا او را دستگیر کنند. چند تن از پهلوانان شکست خوردند، امّا «ابراهیم پهلوان» او را نقش زمین کرد. در این میان مردی به نام «باباحسن» او را از میدان خارج کرد و به خانه اش برده و مداوایش کرد. «پیاده باباغیبی» همان «حسین کُرد شبستری» با گذشته ای عجیب بوده است. «باباحسن» به او رسم مردانگی و عیاری آموخت و او را روانه زندگی جدیدی کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما