loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقلانیت؛ بحثی در مبانی جامعه شناسی توسعه

مجمموعه گفتار طرحی برای فردا 5

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده حسن رحیم پور ازغدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 104

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1281 10003022
10,000 9,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مبحث اصلی این نوشتار شرح و تبیین این مدعاست که "عقلانیت غربی که در نظام"لیبرال-بورژوا"و تمدن کنونی مغرب زمین، نهادینه شده، مبتنی بر برداشتی شتابزده از عقلانیت است که به شدت ناقص، ناتوان از تفسیر اصلیترین مقاطع زندگی و مهمترین نیازهای آدمی و قابل یک محاکمه تمام عیار علمی است و باید به دنبال عقلانیتی بودکه کلیه مزایای "عقلانیت ابزاری" و "صوری" را مد نظر بدارد اما بدان اکتفا نکرده و به حدودی بس جامع- تر و شاملتر بیندیشد، زیرا وقتی پروژه"زندگی و انسان"را با تاملی جدیتر و دقیقتر بنگریم، مفهوم "عقلانیت"، به همان نسبت دقیقتر شده بلکه پاک عوض میشود و چه بسا رفتاری که در دستگاه"هزینه- فایده"، در یک انسانشناسی غیر الهی، "عقلانی" تلقی میشود، در دستگاه "هزینه-فایده" جامعتر، که اسلامشناسی اسلامی، مدعی آن است، غیر مقرون به صرفه و کاملا غیر عقلانی از آب درآید و به عکس".
نگارنده در کتاب مفهوم "عقلانیت" و "کنش منطقی" در رفتار اجتماعی-اقتصادی(یکی از اصول توسعه سرمایهداری) را بررسی و بیشتر به آرای "ویلفر دوپارهتو" و "ماکس وبر" اشاره نموده در اصل قصد دارد مفهوم "عقلانیت" را در مبانی جامعهشناسی توسعه بررسی نماید. نگارنده برای عقلانیت سه جنبه معرفتی، اخلاقی و ابزاری قائل است.به زعم وی و بر اساس بررسی نظریات "پارهتو" و "وبر" در عقلانیت غربی تنها به عقلانیت ابزاری اکتفا شده است.
بخش دوم کتاب "عقلانیت اسلامی"نام دارد. در این باب از کتاب تصریح شده است که عقلانیت اسلامی" از انسان و حیات میپرسد و وقتی سنگ بنای "عقلانیت" را گذارد و مختصات و اهداف مبانی آن را معلوم کرد به تنظیم اخلاقیات(در راستای عقاید و فرهنگ)مینشیند و عاقبت به روشها و ابزار تامین اهداف مادی و معنوی بشریت میپردازد".
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما