loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فقه و تئوری دولت

حلقه نقد (فقه سیاسی)

ناشر طرح فردا

نویسنده حسن رحیم پور ازغدی | عباسعلی عمید زنجانی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 183

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انتشارات طرحی برای فردا جهت نشر دیدگاههای استاد رحیم پور ازغدی، اقدام به انتشار کتابهایی در موضوعات مختلف نموده است که این کتابها نتیجه گرداوری و تنظیم سخنرانی های ایشان در جمع های دانشجویی و حوزوی بوده است. با توجه به اینکه موضوعات این سخنرانی ها متنوع بوده و اغلب حوزه های علوم انسانی مرتبط به معارف اسلامی را شامل می شود، پس از تفکیک موضوعی، هر کدام از موضوعات در قالب یک کتاب ارائه شده است. لذا هر عنوان از این کتابها شامل چند سخنرانی ایشان می باشد.
کتاب حاضر محصول سه جلسه سخنرانی ایشان است که در دفاع از فقه سیاسی شیعه و دکترین ولایت فقیه امام خمینی (ره) ایراد شده است و بعدها تحت عنوان فقه شیعه و نظریه دولت در فصلنامه کتاب نقد به چاپ رسید. موضوع این نوشتار نقد برخی مقالات است که این مقالات با هدف تحریف دیدگاههای فقهی-سیاسی برخی فقهای شیعه و زیر سئوال بردن مکتب فقهی-سیاسی شیعه در برخی روزنامه ها و نشریات به چاپ می رسیده است.
این کتاب فاقد فهرست می باشد و در آن فقط به جدا کردن فرازهای سخنرانی با تیترهای مربوطه اکتفا شده است.

... بنابراین ، مبانی مشروعیت در هر مکتبی ، تابع اصول موضوعه و مبانی آن مکتب است. لذا مثلا نباید تقسیم بندی ماکس وبر در باب انواع مشروعیت را که تلفیقی از بحثهای جامعه شناختی مریوط به مقبولیت سیاسی-اجتماعی و مبانی ارزشی خاص وبر است ( که مبنائا با تفکر اسلامی تعارضاتی دارد ) بر مفهوم اسلامی حکومت تحمیل کرد و مثلا مشروعیت حکومت دینی را از نوع سنتی یا فرهمند ( آن هم با ارزش داوری های منفی در باب این تعابیر در تفکر لیبرال)، نامید.
همچنین نباید گمان کرد که مشروعیت مقوله ای صرفا عقلائی و عرفی و نامربوط به مضامین مکتب و مثلا امضایی (نه تاسیسی ) است و چنین اراده کرد که مشروعیت که اسلامی و غیر اسلامی ندارد! و یا همه مکاتب الاهی و مادی، بر سر مفهوم مشروعیت اتفاق نظر دارند!! یا اساسا دین در مورد مشروعیت حکومتها ، بی نظر و بی تفاوت است!
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما