loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه

5 (1)

ناشر لیله القدر

نویسنده علی صفائی حائری

تحقیق و تنظیم کتاب موسسه فرهنگی تحقیقاتی لیله القدر

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 144

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1299 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه، همانطور که از نام آن پیداست، از دو بخش تشکیل شده یکی: درآمدی بر علم اصول و دوم: جایگاه فقه و شئون فقیه.

در بخش اول: با توجه به ضرورت تحول در فقه و در اصول تا آن جا که فقه مقاصد نه کلام و فقه در وسعت دین نه تنها در محدوده احکام، مطرح می شود و این گستردگی در فقه، به گستردگی در اصول می انجامد، به عناوینی چون: اصول گسترده، تاریخ اصول، تحول اصول، نگاه تطبیقی، علم اصول، تعریف آن، موضوع، غایت، تمایز علوم و... می پردازد.

در بخش دوم: نویسنده کوشیده با توجه به رکود فقه موجود در حوزه و گریز از آن، به راه کاری دست یازد تا این رکود را به جریان اندازد و بیان کرده که با تجدید نظر در مسایلی از قبیل: موضوع فقه اسلامی، شکل و فرم فقه اسلامی، روش استنباط و شوون فقیه، ناچار باید به تطور فقه اسلامی و مذاهب فقهی و تاثیری که هر یک از این مذاهب بر دیگری داشته اند، نظر داشته باشیم.
که با توجه به این تطور در فقه اسلامی، هم جواب کسانی داده می شود که:
1- فقه اسلامی را زاییده تلمود و حقوق موضوعه یونان و روم و یمن می دانند،
2- و هم تعصب ها نسبت به یک شکل خاص و یا موضوع محدود و یا روش ناهنجار، از میان می رود،
3- و هم با توجه به تاثیر متقابل مذاهب فقهی به روش اصیل فقه شیعی، دسترسی پیدا می شود،
4- و هم شئون فقیه و کارهای او مشخص می شود.

کتاب درآمدی بر علم اصول و جایگاه فقه و شئون فقیه، نوشته استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) است و در انتشارات لیله القدر منتشر شده است.

فقه مراحلی دارد؛ فقه دین، فقه مقاصد، فقه کلام، فقه احکام. و هر کدام از این مراحل فقه به اصول و روشهایی نیاز دارد. همانطور که هر مرحله از فقه دین همراه اصول و روشهای خاصی میگردید، مرحله ی اسلام، با سؤال و درک حضوری و میزان و توجه به ترکیب در مجموعه ها. 

مرحله ی ایمان با شکر و بلاء و تمحیص. مرحله ی تقوا و عمل با فرقان و مراحل دیگر با تثبیت و تسدید و کفایت و بلوغ و تمتع همراه است که در آیه های قرآن به این تثبیت قلب و ربط قلب و تثبیت اقدام و تسدید قول و عمل و کفایت، هنگام عجز و بلوغ و تمتع حسن، اشاره شده است. 

فقه مقاصد، درک این نکته است که چرا فرموده اند، نه چه فرموده اند چرا امام امیر المؤمنین در نهج البلاغه مثلاً به این مباحث مختلف از دنیا و جهاد از مرگ و زهد و قتال و از بلاء و مصیبت و از عظمت حق و حقارت ماسوا و عظمت آفرینش جهان و انسان پرداخته اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما