loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقدی بر مبانی علوم جدید: «مقدمه ای بر نقد زیست شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی»

درآمدی بر نقد مبادی علوم جدید

ناشر هلال

نویسنده اسماعیل شفیعی سروستانی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 64

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1309 10003022
30,000 28,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نویسنده معتقد است که هیچ یک از شاخه ها و شعب علوم جدید که واسپس انقلاب فرهنگی (رسانس اروپای غربی) جوانه زده و به برگ و بار نشسته اند، بی تاثیر و منفک از سه رشته مهم زیست شناسی، روانشناسی و جامعه شناسی نبوده و نیستند و اساسا بدون توجه به جایگاه و تعریف انسان در این علوم امکان گفت وگو درباره او و سازکارش در این پهنه عالم بیهوده می نماید.

در همین راستا، کتاب درآمدی بر نقد مبادی علوم جدید نوشته اسماعیل شفیعی سروستانی درصدد نشان دادن جایگاه انسان در این علوم و نحوه تفکیک ناپذیر آنها است تا مقدمه ای برای گشودن باب گفت وگو درباره مبادی علوم جدید شود.

این کتاب در دو فصل تنظیم شده که در فصل اول با عنوان از راز تا مساله تفاوت های فکری و روحی انسان پیشین و انسان امروز غربی را بیان می کند و به مخاطب نشان می دهد که حکیمان عالی مقام و بزرگان اهل معرفت در پی کشف چرایی ها بودن. چرا آمدن و چرا رفتن؟ اما انسان غرب زده در پی چگونگی است و حتی مترصد آن است که با تکیه بر علوم جدید بر مرگ نیز فایق بیاید.

در این فصل دو نگاه و دو نوع شناسایی متفاوت رحمانی و شیطانی پیرامون انسان مطرح است که در کنار بسیاری از شاخصه های مرعوبیت افراد نسبت به غرب یکی از ملاک های مهم تفاوت گفتمان غربی نوع نگاه به بشر و نسبت آن با جهان هستی معرفی می شود.

نظریه تکامل و بسط آن در روانشناسی و جامعه شناسی عنوان فصل دوم کتاب است که نویسنده چرخش 180 درجه ای غرب را به تصویر می کشاند و پیوند و پیوستگی سه علم مهم و محوری این عصر با تحولات فکری و فرهنگی اروپای عصر روشنگری و رسانس را نشان می دهد.

مؤلف در این فصل با ارایه نظرات اندیشمندان غربی نوع نگاه آنان نسبت به هستی و انسان را برای مخاطب روشن و از بی توجهی و انکار ماورای طبیعت آنان سخن می گوید و تاکید دارد که این سیر تحول نوعی افراط در رویکرد به طبیعت است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:
«متاسفانه بی توجهی به سیر تحول آراء در مطالعات فرهنگی بسیار زیانبار است. چنانکه، ملت های مستقل اما غربزده، هیچ گاه برای تحقق انقلاب حقیقی فرهنگی اقدام به بازپرسی جدی از مبانی نظری غرب و سیر تحول آن ننموده اند. از همین رو درست زمانی که سر ستیز با غرب استکباری را دارند، تمامی نظامنامه فرهنگی، علمی و عملی آنان را در قالب کتب درسی و نظام علمی و آموزشی پذیرا می شوند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما