loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اصول گرایی در اندیشه امام خمینی (ره)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 13288 10003022
8,500 8,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب با ارایه تعریف جامعه شناسان سیاسی از واژه سیاست که صرف اعمال قدرت است،رویکرد اصولگرایانه از نگاه این گروه را با تاکید بر جنبه اصلاحی و تربیتی مطرح می کند.

اندیشه اصولگرایی در مکتب امام خمینی(ره) در واقع احیای اسلام ناب محمدی است که رکن اصلی آن توحید، رکن دوم آن وحدت مردم بر اساس محوریت توحید و رکن سوم آن رهبری فقیه جامع الشرایط درعصر غیبت امام معصوم(ع) است.

این کتاب تاکید می کند که اندیشه اصولگرایی در واقع ظهور ماهیت انقلاب اسلامی است که به یک حزب و جناح سیاسی ویژه منحصر نمی شود و دارای ویژگی هایی مانند حاکمیت اسلام ناب محمدی و مبارزه با طاغوت و استکبار جهانی می شود.

کتاب « اصولگرایی در اندیشه امام خمینی(ره)» اصولگرایی را منظومه ای از مفاهیم و ساختار های معانی که بر یک نظام فکری در جمهوری اسلامی دلالت می کند و بر آموزه ها،اندیشه ها و آرمان اسلامی استوار است، معرفی می کند.

این کتاب نظریه های گوناگون درباره پیدایش اصولگرایی را مطرح می کند و به ذکر موضع گیری این گروه ها درباره این دیدگاه می پردازد.

کتاب «اصولگرایی در اندیشه امام خمینی(ره)» بر اساس دیدگاه خرد، اصول گرایی را ناشی از تحولات بعد از انقلاب اسلامی و آرایش احزاب و جریان های داخلی و موضع گیری های فکری و عقیدتی آنان در قبال مسایل داخلی می داند.

بر این اساس گروهی معتقدند پیشینه اصول گرایی به اوایل انقلاب باز می گردد که این دیدگاه در مجموعه ای به نام «حزب الهی ها» گردآوری شد.

امام خمینی(ره) هر چند در انقلاب اسلامی به اصطلاح اصولگرایی به طور ویژه در ادبیات خود اشاره نکرده است اما عده ای معتقدند پایه و اساس اصول گرایی در انقلاب اسلامی، ریشه در تفکرات امام (ره) و اوج پافشاری بر اصول از سوی این شخصیت وارسته دارد که اوج آن در قیام 15 خرداد ماه 1342 خود را نشان داد.

از سویی دیگر عده ای، اصوگرایی را به مثابه گفتمان در نظر می گیرند که خود به دو بخش تقسیم می شوند، گروه نخست معتقدند اصولگرایی یکی از نکات مهم و فراگیر پس از انقلاب اسلامی است که بر نقاط مثبت گفتمان های گذشته، تاکید می کند.

گروه دوم بر این باورند که پس از شفاف شدن گرایش ها و نگرش ها در ایران و آشکار شدن مواضع پنهان و مطالبات و اهداف واقعی فعالان سیاسی، مقوله اصولگرایی، به گفتمان های رایج بخشی از نیروهای انقلابی تبدیل شد.

بررسی مساله نظریه ولایت فقیه،قرائت های متفاوت از این نظریه، اسلام اصیل و دین حداکثری، انواع تکلیف از دیدگاه امام خمینی(ره)، قانون اساسی و جایگاه مردم سالاری دینی در آن، تولی و تبری در آیات و روایات،کارکرد عدالت در اصو گرایی، از جمله مباحثی هستند که در این کتاب مطرح شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما