loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

این است شیعه (تحقیقی درباره شیعه)

ناشر موعود عصر (عج)

نویسنده باقر شریف القرشی

مترجم سید محمد صالحی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 13322 10003022
150,000 142,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب گرانقدر «این است شیعه»، تحقیقی درباره ی شیعه است. که بنا به نقل نویسنده، قصد ایشان این بوده که در حدّ تواناییشان، حق را بیان کرده و هیچگونه تعصّب قومی و محیطی را در پاسخدهی به آن راه نداده، نگارش خود را بر اساس امانت و اخلاص قرار داده و این کتاب نیز بر مبنای تحقیقات بیطرفانهای نوشته و از منابع موثق استفاده کرده اند.
از آنجایی که بحث درباره ی باورهای هر گروهی باید از گرایشهای مذهبی و تعصّبهای قشری پاک و مبرّا باشد. بسیاری از محقّقان و نویسندگان، تحقیقاتی درباره ی عقاید شیعه انجام دادهاند، ولی متأسّفانه بیشتر نتایج به دست آمده ی آنها واقعی و به دور از تهمت و افترا نیست. اکثر آنها به عمد یا از روی جهل، تهمتهای ساده، طعن و عیبهای ناروایی به شیعیان نسبت دادهاند؛ در حالی که هیچ دلیل محقّقانه و خداپسندانهای برای نسبتهای داده شده ارائه ننمودهاند.
تفکّر شیعی با تمام توضیحات و وجوه گوناگون آن، چه دینی باشد چه سیاسی و چه تربیتی، برگرفته از رفتار و کلام اهل بیت(ع) است. پس مکتب هدایت ائمه(ع) درباره ی شریعت و احکام دین، برخاسته از قلب اسلام و از برترین سطح کیفی برخوردار است و نیز هیچ خللی در آن وجود ندارد.
به یقین پیشوایان شیعه، همان ائمه(ع) هستند که به اتّفاق نظر تمام مسلمانان، بزرگانی پرهیزکار و مصلحند و تاریخ زندگی آنها مملوّ از نور و تمام ارزشهای بزرگ و نمونههای عالیای است که به پیروانشان عزّت میبخشد و احدی به فضل و علوّ منزلت آنان نمیرسد و در مورد علوّ مرتبه ی آنها در این کتاب مطالبی را ارائه خواهیم کرد.
بر خلاف اتهاماتی که برخی بر شیعه وارد کردهاند، در دوستی آنان نسبت به امامانشان هیچ گونه غلوّ یا افراطی در کار نیست؛ بلکه حبّ و دوستی آنها در توازن است.
از اهمّ مظاهر دوستی شیعه و ولای آنها به اهل بیت(ع)، اخذ احکام دین از آنها و تدیّن به آنچه از جانب ایشان در عالم تشریع آمده است، میباشد.
از دیگر مظاهر دوستی شیعه نسبت به امامانشان، اقامه ی عزا بر ظلم و ستمهایی است که از سوی حکّام زمان بر ائمه ی اطهار(ع) رسیده است که بیان این مصایب در جامعه باعث خیر عموم میشود.
شیعه، اوّل گروهی است که مورد ظلم و تعدّی قرار گرفت و در وقت دفاع از خود، نقاط عطف سرنوشتسازی را برای ملل اسلامی بنا گذاشت. در طلیعه ی این گروه، سرور آزادگان و سیّد شهدا، امام حسین(ع) بود.
شیعه در زمان حکومت خلفای اموی و عبّاسی با بدترین مشکلها و سختترین نوع محنتها و رنجها روبرو بود. و از سادهترین حقوق اجتماعی و سیاسی محرومشان کردند. با تمام این گرفتاریها، شیعیان پرچم دوستی و محبّت اهل بیت(ع) را همچنان برافراشتند.
در علوم جامعهشناسی تأکید شده است که هر فکری را که با اجبار و زور و سلطه به مردم بقبولانند، زیاد دوام نمییابد و عمر آن حدّاکثر بیش از یک قرن به طول نمیانجامد. امّا شیعه در بیشتر اوقات، با انواع بیعدالتیها و سختیها مواجه بوده و انواع رنج و درد را تحمّل کرده و با تمام این ناراحتیها، به انتشار عقاید خود و گردآوردن دوستان و معتقدان به مبادی آن پرداخت. سبب این اصالت، مبادی و احکامی است که با قوانین شریعت خدای تعالی مطابقت دارد و در جمیع شئون و امور و احکام آن صادق است.
شیعه در بین گروههای اسلامی به نوآوری و تکامل شناخته شده و متمایز است زیرا باب اجتهاد نزد شیعه گشوده است؛ در حالی که نزد بقیه ی مذاهب اسلامی این باب بسته است.
شایان ذکر است در اخباری که از ائمه ی هدا(ع) در کتب احادیث آورده شده است و نزد فقهای امامیه مورد تحقیق قرار میگیرد، احادیث و اخبار صحیح، حسن، ضعیف و جعلی وجود دارد. شیعه در چارچوب عقاید خود، مانند دیگر گروههای مسلمان، هیچ روایت جعلیای را نمیپذیرد.
کتابهای عملیّه ی مجتهدان امامیه برگرفته از یک منبع است و آن ائمه ی اهل بیت(ع) هستند. از این رو در بین بیشتر علما هیچ اختلافی نیست امّا در فقه سایر مذاهب اسلامی وجود احکام مخالف شایع است؛ همان گونه که در کتب استدلالیه ی آنها این اختلافات به وضوح آشکار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما