loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روند انفصال بحرین از ایران

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این اثر پژوهشی با تاکید بر تاریخ سیاسی جزایر سه گانه ایرانی یعنی «ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک» و بحرین در عصر جدید و تاثیر سیاست های استعماری بر جغرافیای سیاسی خلیج فارس به سرنوشت این جزایر پرداخته و در نهایت جداسازی بحرین از ایران در پایان دهه 40 شمسی و حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه را روایت کرده است.

همچنان که مولف کتاب نیز در تحقیقات خود بیان کرده است، «در مطالعات تاریخی خلیج فارس همواره باید از استعمارگری و نقش کشورهای استعمارگر یاد کرد. به تعبیری نام خلیج فارس با امپریالیسم قدیم و جدید عجین شده است، اگرچه از این منطقه در طول تاریخ ساکنان بومی آن استفاده کرده اند، اما همواره مشاجرات و کشمکش های فراوانی بر خود دیده اند، از زمانی که مسافرت های اروپایی بیگانگان آغاز شد و در پرتو آرا و نظرات سیاسی و اقتصادی الهام گرفته از اومانیسم غرب، سوداگری و تجارت پیشه انسان غربی شده و از طرفی رشد فزاینده صنعت و فناوری نیاز به مواد خام و ذخایر طبیعی را ایجاد کرد و بر اثر محدود بودن منابع و توزیع ناهمگون در سطح زمین، توجه تمدن غرب برای استفاده بیشتر از آن جلب شد و در پی آن سیمای منطقه تغییر یافت.»

مخاطبان با مطالعه این کتاب در می یابند که چگونه اندیشه های اقتصادی، سیاسی، زیست شناسی و... پس از دوره رنسانس تفکر نخبگان سیاسی غرب را تحت تاثیر خود قرار داد و آنان را به سوی کسب منفعت بیشتر و دسترسی به امکانات موجود در سایر نقاط جهان سوق داد و اندیشه های اقتصادی «تامس رابرت مالتوس»، «آدام اسمیت» و «جان مینارد کینز» سوداگری و سرمایه اندوزی را رواج داد. همچنین نشان می دهد که آرای زیست شناختی افرادی چون «چارلز رابت داروین» در عرصه مبارزات سیاسی چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی تاثیر مستقیمی داشت.

مولف در پنج فصل با عناوین «آشنایی با خلیج فارس و موقعیت بحرین در طول تاریخ»، «دلایل نفوذ انگلستان در بحرین و روند آن»، «جو بین المللی در زمان استقلال بحرین»، «آشنایی با خلیج فارس و موقعیت بحرین در طول تاریخ»، «حل و فصل مساله جزایر سه گانه ایران» و «مبنای تاسیس فدراسیون متحد عربی» روند تحقیقات خود را پیش برده است.

علیرضا ذاکراصفهانی، مولف کتاب از محققان علوم سیاسی و استاندار کنونی اصفهان است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما