loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استدراج (سقوط گام به گام)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 129

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این مجموعه، به مآخذ معاصر بیشتر توجه و به برخی از مطالب مستحدث مرتبط با موضوع نیز پرداخته می شود.

کتاب حاضر در چند عنوان، مساله استدراج را مورد بررسی قرار داده است. درباره استدراج، ابعاد فراگیر استدراج، الگوهای منفی استدراج، عوامل و نشانه های استدراج، فلسفه و حکمت استدراج، آثار زیان بار و فرجام شوم استدراج و راه کارهای ایمنی از استدراج، عناوین مطالب این اثرند.

بر اساس مطالب کتاب «استدراج در کنار مراحل هدایت و آزمایش عمومی انسان، از سنت های فراگیر الهی و ویژه مردمان گمراه و سرکش است که در آن، انسان به تدریج و غیرمستقیم، بر اثر اصرار بر گناه و نافرمانی، به عذاب و هلاکت نزدیک می شود.
در این تعریف به سه عامل «تدریج»، «حرکت» و «هلاکت» توجه شده است. این سه شاخص از معنای لغوی واژه «استدراج» گرفته شده است. استدراج از ریشه «د-ر-ج» به معنای «اندک اندک، گام برداشتن» و «حرکت چیزی یا حرکت در ضمن چیزی» و «در هم پیچیده شدن اشیا و مرگ و فنا» است. در همه کاربردها معنای تدریج و نوعی حرکت صعودی یا نزولی وجود دارد.
استدراج به نوعی صناعت ادبی نیز که درباره مباحثات و مجادلات است گفته می شود؛ به این گونه که شخص از مسیری پنهان و با جلب نظر تدریجی مخاطب، او را به پذیرش مدعایش وادار می کند.
مفهوم قرآنی استدراج گویا فرو رفتن افراد به تدریج در مقصد و فرجامشان، یا در هم پیچیده شدن زندگی و وجودشان بر اثر غفلت از یاد خداوند است. آنان که از هدایت های تکوینی و تشریعی خداوند و آزمایش های گوناگون او برای هدایتشان اثر مثبت نمی پذیرند، سرانجام به کلی رها می شوند و حتی زمینه ها و امکانات سقوط و تنزلشان نیز مهیا می شود تا به فرجام شوم خویش نزدیک شده، ناگاه به عذاب خداوندی دچار شوند.
واژه استدراج تنها دوبار در قرآن آمده است. علاوه بر آن در قالب واژگان متعدد دیگری نیز گستره وسیع معنایی آن اشاره شده است. در واقع، مفهوم استدراج را باید ذیل دو عنوان وسیع «کفر» و «ایمان» بررسی کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما