loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برآمدن پول: تاریخ مالی جهان

5 (2)

ناشر اختران

نویسنده نیال فرگوسن

مترجم شهلا طهماسبی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 487

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در جهت درک پیچیدگی های نهادهای مالی و اصطلاحات علمی و فنی مدرن مربوط به علم مالیه نیال فرگوسن در کتاب «برآمدن پول» به یاری ما آمده است. او اولین قدم را یافتن منشا این پیچیدگی ها می داند زیرا کافی است خاستگاه های یک نهاد یا ابزار را درک کنید تا بتوانید با سهولت بیشتر به نقش امروزیاش پی ببرید.

به همین ترتیب، ماهیت اجزای پایه ای تشکیل دهنده نظام مالی مدرن به ترتیب به وجود آمدنشان روشن می شود. هر فصل به یک سوال عمده تاریخی نظر دارد. پول پیش از آن که به کلی ناپدید شود و جایش را به ارقام در تالارهای بورس و دفاتر حسابداری بدهد، از چه زمان از شکل فلزی به شکل کاغذی درآمد؟ آیا صحت دارد که بازار اوراق قرضه با تعیین نرخ بهره وام های بلندمدت حکومت جهان را به دست می گیرد؟ بانک های مرکزی در ترقی شدید و کسادی بازار سهام چه نقشی ایفا کردند؟ چرا بیمه لزوماً بهترین راه برای حمایت از خودتان در برابر خطرات نیست؟ آیا مردم در مورد منافع سرمایه گذاری در معاملات املاک دچار توهم و اغراق گوییاند؟ و آیا اتکای متقابل چین و امریکا به یکدیگر، عامل ثبات مالی جهان است، یا اینها همه وهم و خیال است؟

نیال فرگوسن به خوبی نشان می دهد که در پس هر پدیده تاریخی بزرگ یک راز مالی پنهان است و مهم ترین آن ها را به تصویر می کشد تا دریابیم رنسانس به این علت چنان رونقی در بازار هنر و معماری پدید آورد که بانکداران ایتالیایی نظیر مدیچی، با به کار گرفتن قواعد مربوط به ریاضیات مشرق زمین در امور مربوط به پول، صاحب مکنت شدند و جمهوری هلند به این علت بر امپراتوری هابسبورگ تفوق یافت که برای آن، از نظر مالی، برخورداری از بورس اوراق بهادار مدرن به داشتن بزرگترین معدن نقره جهان ارجحیت داشت.

از آغاز پیداییِ پولِ کالایی تا پایان دوره نظام پولیِ یک فلزی ، پول کالاییِ تمام عیار رایج بود. پول تمام عیار، پولی است که ارزش آن به عنوان یک کالا در اهداف غیرپولی، معادل ارزش آن در اهداف پولی (به عنوان واسطه مبادله ) باشد؛ چنان که پول های کالایی فلزی و غیرفلزی، ارزش پولی و غیرپولیِ معادل داشته اند. در زمان حاکمیت استاندارد طلا، سکه های طلا پول تمام عیار بودند.

سکه های پولی تمام عیار را معمولاً دولت ها ضرب و منتشر می کردند و ذوب کردن آنها برای استفاده غیرپولی، قانونی بود. کشورهایی که از سکه های طلا استفاده می کردند، با کشف معادن جدید طلا یا کاهش هزینه های معدن کاوی طلا، دچار تورم اقتصادی می شدند

در جوامع ابتدایی به جای استفاده از پول در معاملات، دادوستد به صورت پایاپای - تهاتُری، یعنی تبادل کالا یا خدمت با کالا یا خدمت دیگر، انجام می گرفت. اما این نوع معامله معایبی داشت که از مهمترین آنهاست :
۱) عدم امکان ذخیره قدرت خرید به دلیل پایین آمدن کیفیت کالا یا تغییرِ سلیقه ها که موجب کاهش ارزش مبادله ای کالا می شده است
۲) فقدان معیار همگانی برای سنجش ارزش کالاها
۳) عدم امکان انعقاد قراردادهای مشروط به پرداخت در آینده

پولِ کالایی. برای غلبه بر مشکلات اقتصاد تهاتری، در هر یک از جوامع، کالایی به عنوان پول انتخاب شد که به آن پولِ کالایی گفته می شود. نوع پول کالایی به تناسب شرایط جغرافیایی و اقتصادیِ جوامع متفاوت بود: در آبادی های کنار دریاها، صدف؛ در مناطق سردسیر، پوست حیوانات ؛ و در جامعه های کشاورزی و دامداری، چارپایان اهلی به ویژه گاو.

پول فلزی (یا پول کالاییِ فلزی). پول فلزی، به ویژه از طلا و نقره، در تکاملِ پول کالایی پدید آمد و رایج شد. این فلزات به این دلایل به عنوان پول انتخاب شدند: دوام، یک شکل بودن، سهولت در استاندارد شدن، و آسانیِ تشخیص و حمل و ذخیره سازی و تقسیم پذیری آنها.

پولِ کالاییِ فلزی از سده هشتم پیش از میلاد تا سده چهاردهم / بیستم رایج بوده است. سابقه رواج سکه فلزی به قرن هشتم یا نهم پیش از میلاد در لیدیا، واقع در آسیای صغیر، می رسد. در قرن چهارم پیش از میلاد، ایران نخستین کشوری بود که نسبت برابری سکه های نقره و طلا را برمبنای ۱۳۱۲ و یک قرار داد...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما