loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روش در علوم اجتماعی، رویکردی رئالیستی

ناشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

نویسنده آندرو سایر

مترجم عماد افروغ

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 370

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1461 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
150,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آندرو سایر معتقد است که رئالیسم و سوال درباره روش، کماکان از موضوعات اساسی مورد بحث است و هنوز راه زیادی را باید در توسعه یک بحث سازنده درباره روش متاثر از فلسفه رئالیستی پیمود... یکی از مشکلات اساسی در آثار موجود در مورد نظریه اجتماعی و فلسفه علوم اجتماعی این است که سهم سازنده ناچیزی در موضوع روش تحقیق تجربی به خود اختصاص داده اند و متن های موجود در مورد روش نیز با نادیده انگاشتن پیشرفتهای فلسفی و نظریه اجتماعی این فقدان علاقه را متقابلا پاسخ داده اند.
در مقدمه کتاب به پیشفرضهای معرفت شناختی رئالیستی اجتماعی اشاره می شود.

فصل اول به معرفت در زمینه اختصاص دارد که ناظر به دو معرفت عملی و معرفت ناشی از تعاملهای ارتباطاتی است.

در فصل دوم اعتبار معرفت اجتماعی بحث و ضمن آن درباره رابطه نظریه و واقعیت و در نهایت معیار توافق بینا ذهنی و کفایت عملی با هشدار در مورد میثاق گرایی و پراگماتیسم پیشنهاد می شود.

موضوع فصل سوم رابطه با اهمیت اما به تعبیر نویسنده مغفول بین تحقیقات انتزاعی و انضمامی، ماهیت روابط اجتماعی و ساختارها و نقش انتزاع در این خصوص، ماهیت تعمیم و تفاوتش با انتزاع است.

در فصل چهارم ضمن بررسی روش در رابطه با هستی شناسی یا ماهیت و ساختار جهان اجتماعی و طبیعی و لایه بندی آن، دلالتهای آن برای کشف قوانین و تبیین و پیش بینی در علوم اجتماعی ارزیابی می شود.

فصل پنجم که به نظر نویسنده انحرافی از کتاب است ناظر به برخی از ناکامی ها و مشکلات فلسفه علم و به طور خاص آرای کارل پوپر است و مسائلی از قبیل استقراء هستی شناسی جزء نگر، علیت، ضرورت، جوهر گرایی، منطق و قیاس گرایی در آن بحث می شود.

فصل ششم، روشهای کمی، سازگاری آنها با موضوع مطالعه و ارزیابی انتقادی کاربرد الگوهای آماری را در بر می گیرد.

فصل هفتم، ناظر به ارزشیابی، اثبات پذیری و ابطال پذیری نظریه ها و تحلیل علمی اجتماعی است.

فصل هشتم که به زعم نویسنده انحراف دوم کتاب برای آشنایان با فلسفه علم ارتدوکس تنظیم شده به طور خاص مربوط به نقدهای وارد بر دیدگاه های پوپری از ابطال گرایی است.

فصل نهم به مسئله تبیین در علوم اجتماعی و روش های ژرفانگر و پنهانگر و محدودیت های این دو روش اختصاص دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما