loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی

5 (1)

ناشر موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری

نویسنده محمدتقی جعفری

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 164

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1463 10003022
110,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی» نام کتابی است از مرحوم علامه محمدتقی جعفری. همان طور که از این عنوان بر می آید، موضوع کتاب، موسیقی است و روی دو حوزه مهم فلسفه و روان شناسی تمرکز دارد. علامه جعفری در این اثر، مانند سایر آثارش، موضوع مورد بحث را به ژرفی و دقت کاویده است.
هر چه باشد، شاید تنها هنر موسیقی است که به ترجمان نیاز ندارد و بین همه تمدن ها و جوامع بشری با فرهنگ های متعدد و گوناگون، کار ویژه خاص خود را یافته است. مگر نه اینکه آوا و موسیقی پیش از شکل گیری زبان و بیان آن با نغمه های پرندگان و آبشارها و صدای تپش قلب و... انسان را به فکر می برده است؟ این حقیقتی است که در نگاه نخست می توان برای موسیقی داشت. مبنایی مشترک بین اصوات و آواها در همه فرهنگ ها و اقلیم ها، همین است که موسیقی را فراگیر می کند. شاید از این روست که شعر یا کلام به مدد موسیقی بر تاثیرگذاری اش می افزاید و هیجانی در جان و ذهن شنونده و خواننده باقی می گذارد که تاثیرات روانی خود را دارد.
ایشان پس از مقدمه در بحث یکم به موسیقی سنتی ایران و موسیقی غربی و شکل و محتوای موسیقی می پردازد و در بحث دوم شعر و موسیقی، مقایسه نقاشی و موسیقی و مقایسه خط زیبا و موسیقی را مطرح می کند. در بحث یازدهم از کتاب با نام «آیا موسیقی روح انسان را تلطیف نموده و او را فوق خشونت ها و سختی های عالم ماده و قوانین آن قرار می دهد؟» آمده : «موسیقی روح آدمی را تلطیف و ظریف و حساس می سازد ! البته این یک آرمان بسیار با ارزش است که آدمیان وسیله ای پیدا کنند تا آنان را از این همه خشونت ها و قساوت ها و درنده خویی ها نجات بدهد ، ولی آیا چنین کار مطلوبی از دست موسیقی بر آمده است؟»
در کتاب «موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی» بسیاری از سرفصل ها با پرسش هایی گشوده شده و علامه جعفری در بحثی از کتاب با نام «نظریات مهم هگل درباره هویت موسیقی و بررسی آنها» دیدگاه ها ونقد خود را بر نظریات هگل ارائه می دهد و در بحث بعد، نظریه جلال الدین محمد مولوی را درباره موسیقی و سماع مطرح می کند. ایشان با این شیوه، پرسش ها و دیدگاه هایی مطرح می کند که در واقع هم نظریه هایی را به چالش کشیده و هم سرفصل هایی تازه برای موسیقی گشوده است. از این حیث کتاب «موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی» متفاوت و خواندنی است.

علامه جعفری در مقدمه کتاب موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی چنین می آورد: «بدیهی است که موسیقی ، خصوصا از آن جهت که با ظریف ترین وپیچیده ترین حقایق وجود انسانی ارتباط دارد ، بنابر این باید از دیدگاه های گوناگون فلسفی و علمی ومذهبی مورد بررسی و تحقیق خالصانه و دقیق قرار بگیرد. پدیده موسیقی، بلکه هرگونه صدای موزون و دارای آهنگی که در درون انسان ها تاثیر وجد و نشاط و انواعی از هیجانات به وجود می آورد، دارای جهات متنوع است. عمده انواع این جهات عبارتند از 1- کیفیت و کمیت فیزیکی اصوات موزون و انواع موسیقی 2- وسیله بروز و نمودار شدن اصوات موزون و انواع موسیقی 3- فرهنگی که آن اصوات وموسیقی ها در زمینه آن به وجود می آیند 4- فلسفه وهدف تمایل بشر به اصوات مزبور موسیقی 5- تاریخ بروز پدیده موسیقی و تحولاتی که تاکنون در پشت سر گذاشته شده 6-هویت ارتباط صدای موزون و موسیقی با درون انسان ها از دیدگاه فلسفی و روانی 7- ارزش موسیقی در مسیر تکامل انسانی»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

Parviz sadid

عالیست

3 اردیبهشت 1396

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما