loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخلاق اسلامی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 14869 10003022
50,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

شهید محراب آیت الله دستغیب به تهذیب طلاب علوم دینی علاقه خاصی داشت و هر پنجشنبه درس اخلاق ویژه طلاب را ادامه می داد و می فرمود باید علماء نمونه اخلاق اسلامی باشند تا اجتماع مهذب شود و بیش از گفته ها باید با کردار و اخلاق مردم را هدایت کنند. پس از تاکید امام امت به وحدت دانشجو و روحانی، آن بزرگوار که سخت به معنویات امام اهتمام داشت از جوانان دانشجو خواست در جلسات مزبور که در مدرسه علمیه قوام تشکیل می شد شرکت نمایند و انبوه جوانان نیز این دعوت را پذیرفتند و سیزده مجلس از این سخنرانی ها ضبط گردید و آن شهید بنا داشت این بحث ها ادامه پیدا کند که دست جنایتکار منافقین او را پرپر کرد.
بحث های این کتاب از خودشناسی و هدف از آفرینش شروع می شود و به معرفی اخلاق انسانی و حیوانی می پردازد تا بتوان از خوی های زشت پرهیز کرد و به خوی های انسانی روی آورد. سپس درباره کبر و حرص و بخل و حب دنیا بحث می کند و خشم شیطانی را آشکار می سازد و حد وسط میان افراط و تفریط با بیانی رسا و شیوا پیدا می کند.
نویسنده در کتاب حاضر، گام نخست در تهذیب را تفکّر می داند و با یاد آوری خلقت انسان (از علقه)و بیان داستان محمود غزنوی و ایاز از ما می خواهد که گذشته ی خود را فراموش نکنیم که از کجا آمده ایم؟ و به کجا می رویم؟ و ایشان بدترین بدی ها را فراموشی ذات می داند و توصیه می کند به خضوع در برابر خدا و پرهیزگاری را شرط آزادگی می داند.

وی، بحث دوم را با آیه 70 از سوره ی اسرا آغاز می کند و تفکّر را بزرگ ترین نعمت خدا می داند و این مطلب مهم را متذکّر می شود که وجود پدیده بودن پدید آورنده محال است و سپس به حکمت خداوند در آفرینش مو ، ناخن و گودی وسط پا اشاره می کند و پرهیزگاران را به نعمت های جاودان بشارت می دهد و آن ها را از حرص و آز باز می دارد و در پایان بحث دوم از بشیر و مبشّر که همان نکیر و منکر هستند یاد می کند و می گوید این فرشتگان متناسب با اعمال انسان ها چهره ای متفاوت دارند.

فصل سوم با این جمله آغاز می شود" موضوع نبوت و شریعت ، انسان است"یعنی با خودشناسی خوی های حیوانی را رها کنید و پاک شوید و جهان هستی و هر چه در طبیعت است برای انسان آفریده شده و انسان برای خدا. ایشان برای تجرّد نفس بیاناتی به زبان ساده عنوان می کند. آیه ی 70 سوره ی اسرا آغازگر فصل چهارم است و می گوید سراسر بدن حاکی از حکمت الهی است حتّی احساس درد نیز رحمت است و قبل از زوال نعمت ما را به خضوع و قدرشناسی دعوت می کند.
در فصل پنجم مسئله ی مبدا و معاد را یادآور می شود و فرضیه ی داروین را مبنی بر این که انسان در آغاز میمون بوده و طی مراحلی به انسان تبدیل شده رد می کند و می گوید اگر چنین امری واقعیت دارد پس چرا تمام میمون ها به انسان تبدیل نشده اند ؟
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما