loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آیت افسون گری: تاریخ اندیشه و رفتار عبدالکریم سروش و حلقه کیان

ناشر اشراق حکمت

نویسنده سید مهدی موسوی

تعداد صفحات : 399

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 15143 10003022
200,000 190,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

سیر تطور فکری عبدالکریم سروش، حلقه کیان و کشمکش های روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰، موضوع کتاب «آیت افسونگری» است.

آیت افسونگری شامل دو بخش است. در بخش اول پس از پرداختن به مفهوم روشنفکری این پدیده را در چهار سطح بررسی می کند. ابتدا روشنفکری در غرب را مورد واکاوی قرار می دهد، آنگاه این پدیده را به عنوان یک امر وارداتی در سطح جهان اسلام، ایران و سپس جمهوری اسلامی ارزیابی می کند.

توجه به روشنفکری به مثابه یک جریان جهانی که در جهان اسلام شاخه های متعدد دارد از جمله ویژگی های این کتاب است.

در بخش دوم بر شناسایی سیر تطور فکری عبدالکریم سروش و نحوه شکل گیری حلقه کیان تمرکز می کند. سروش از نمادهای روشنفکری پس از انقلاب است. او که در برهه ای با حضور در شورای انقلاب فرهنگی در پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی کوشید، به تدریج از انقلاب فاصله گرفت و به روشنفکری پرداخت. جمع شاگردان او که در پی استفاده از وی بودند حلقه کیان را بنا نهادند که یک تشکل منسجم و اثرگذار در فضای فکری جامعه به حساب می آمد. سیر تطور فکری سروش، حلقه کیان و کشمکش های روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه 1360 و 1370 موضوع این کتاب است. افزون بر این، کتاب حاضر می کوشد زنجیره روشنفکران در شرق و جهان اسلام را نیز به مخاطب نشان دهد، زنجیره ای که قرابت فکری زیادی با هم دارند و به طور معمول افکارشان با الگوهای بومی فاصله دارد.

کتاب برای شناخت فراز و فرود اندیشه سروش، شش مرحله را به مخاطب نشان می دهد؛ مراحلی که سروش را از دانش آموز مدرسه علوی تا مدافع آتشین علم دینی و از آنجا تا وکیل مدافع پوپر و سپس سروش را در کنار ضد انقلاب و سرویس های خارجی نشان می دهد.

در کنار توجه به سیر اندیشه سروش، مراحل تشکیل حلقه کیان به مثابه بازوی فکری و اجرایی سروش نیز مورد توجه نویسنده بوده است. معرفی تفکرات رایج بر حلقه کیان و نیروهای شاخص حلقه کیان نیز در این کتاب به چشم می خورند

افزون بر این ها چنان که اشاره شد به خوبی می توان کشمکش های روشنفکری در کیهان فرهنگی و کیان میان سروش و داوری اردکانی و شاگردانشان را در این کتاب رصد کنید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما