loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتخاب رشته، انتخاب شغل: راهنمای مشاورین و مراجعین

5 (1)

ناشر موسسه اشراق و عرفان

نویسنده احمد امامی راد

تعداد صفحات : 440

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

کتاب «انتخاب رشته، انتخاب شغل» با عنوان فرعی راهنمای مشاورین و مراجعین با زیر عنوانهای اصلی که بر روی جلد اثر درج شده یک اثر درخور، جامع و مفید در حوزه شناخت رشته های تحصیلی و بازشناخت قوه، استعداد فردی و تطبیق، تست و محک آن با رشته ها و فضاهای شغلی جامعه ایران امروز است.

این کتاب همراه با تست اصلاح شده رغبت سنجی تحصیلی، تست شخصیت مخصوص انتخاب شغل، اطلاعات رشته های تحصیلی دبیرستان، دانشگاه، حوزه علمیه و رشته های تخصصی و موسسات آن است.

در بخش حوزه های علمیه که فصل کاملی از کتاب را شامل می شود، ابتدا با شرایط پذیرش حوزه آشنا شده و بعد با بخش هایی مثل سفیران هدایت، حوزه های علمیه خواهران و دروس مختلف آن آشنا می شویم.

در ابتدای این فصل نیز به تفصیل به دروس مختلف مقاطع گوناگون تحصیلی در حوزه های علمیه پس از شرح و توصیف ویژگی های تاریخی و جایگاه معرفتی حوزه و چگونگی منظر فضای موجود در آن مورد توجه قرارگرفته است.

سپس به مراکز تخصصی حوزه های علمیه پرداخته شده و در این بخش به این قسمت ها و عناوین توجه داده شده است:

تفسیر و علوم قرآنی، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، فرق فلسفه و کلام، تبلیغ، حقوق و قضای اسلامی، تخصصی فقه،مذاهب اسلامی، مهدوین، علوم حدیث، نهج البلاغه، شیعه شناسی، مطالعات اسلامی، امامت، اخلاق اسلامی.

در فصل بعدی، به موسسات آموزشی حوزه های علمیه پراخته شده و ذیل آن به مراکزی همچون موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، جامعة المصطفی العالمیه، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، دانشگاه قرآن و حدیث، تربیت مدرس، مرکز تحقیق و نشر اسراء، دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشکده صداو سیما، دانشگاه مفید(ره)و دانشگاه معارف اسلامی توجه شده و آنها را مورد معرفی و بررسی قرار داده است.

در بخش اول کتاب که با عنوان «به سوی انتخاب رشته و شغل» آمده، در فصل اول به عوامل موثر در انتخاب رشته تحصیلی پرداخته شده است.

در فصل دوم، موضوع مشکلات انتخاب رشته و شغل و راه های حل آنها مورد توجه قرارگرفته است.

فصل سوم به مهارت های حل مسئله در انتخاب رشته و شغل پرداخته و بعد، دو پیوست پرسش نامه ای تحت عنوان رغبت سنج تحصیلی- شغلی و «چهار بعد تیپ شخصیتی» آمده است.

و به ترتیب در بخش های بعدی هم رشته های تحصیلی دبیرستان و حوزه های علمیه و مراکز آموزشی «انتخاب رشته، انتخاب شغل»و سپس رشته های تحصیلی دانشگاه ها آمده.

در کتاب «انتخاب رشته انتخاب شغل: راهنمای مشاورین و مراجعین» هفت عامل مؤثر در انتخاب رشته مورد بررسی علمی قرار گرفته است: رغبت، شخصیت، توانایی ذهنی و استعداد، توجه به واقعیت، اشتغال، عوامل محیطی، وظیفه عقلی و شرعی و اجتماعی.

از جمله مهم ترین این عوامل «شخصیت» است. به همین دلیل، در مجموع سه تست شخصیت همراه با کلید جواب و توضیحات تیپ های شخصیتی و همچنین رشته ها و شغل های مناسب برای هر گروه از تیپ های شخصیتی در کتاب قرارگرفته است.

این کتاب برای نخستین مرتبه در تفسیر آزمون رغبت سنج تحصیلی، ذیل توضیحات 6 تیپ شخصیتی، رشته های مناسب هر تیپ برای دبیرستانی ها، دانشگاهی ها، حوزه های علمیه و تخصصی های آن، به طور مجزا، واضح و مبرهن گردیده و از ابهام و پیچیدگی های معمول در این حیطه برحذر داشته شده است.

علاوه براین اصلاحات و توضیحات ضروری در این تست صورت یافته که از به اشتباه افتادن مراجعه کننده جلوگیری کرده و نتیجه تست زنی را با اعتبار و اطمینان کامل تری همراه می سازد.

در انتهای پرسش نامه نمره گذاری آن نیز در پاورقی توضیح داده شده به نحوی که مُراجع می تواند نسبت به نمره گذاری آن اقدام کند.

تست «MBTI» نیز که در زمینه انتخاب شغل، بهترین تست شخصیتی محسوب می شود، در این اثر به صورت کامل آورده شده، در این پرسش نامه مُراجع علاوه بر اطلاع از شغل های مناسب با تیپ شخصیتی خود، به خودشناسی در مورد شخصیتش و نکات قوت و ضعف آن پی می برد.

از جمله مواهب و وجوه ممتاز این کتاب- همان طور که اشاره کردیم- معرفی کامل حوزه علمیه و مراکز آموزشی آن است.

شاید برای نخستین بار باشد که در یک اثر پژوهشی از این دست و در یک کتاب جامع، حوزه علمیه در یک مجموعه معرفی گردیده است.

این مسئله خاصه از آن رو حایز اهمیت است که بسیاری از افرادی که خواهان ورود به حوزه علمیه هستند، اطلاعات چندانی از این نهاد و ویژگی آن و محیط، فضا، عقبه و رشته ها و فضاهای کاری اش ندارند.

شاید باور شایع عمومی این باشد که ورود به حوزه علمیه برابر است با گذراندن رشته حقوق و تبلیغ! در صورتی که چیزی حدود 14 رشته تخصصی در این نهاد و ده ها رشته دانشگاهی در مؤسسات و دانشگاه های تابعه حوزه علمیه، باعث تشویق بسیاری از افراد مذهبی که خواهان نظریه پردازی و اسلامی سازی دانشگاه ها، یا شغل های مرتبط با آن رشته ها هستند، می گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما