loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ های دیجیتال: درک رسانه های جدید

ناشر ساقی

نویسنده گلن کریبر | رویستون مارتین

مترجم مرضیه وحدانی

تعداد صفحات : 423

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

این کتاب معرفی مناسبی برای مهم ترین فن آوری های رسانه های جدید و مباحث و موضوعات آن است. این کتاب به خوانندگان کمک می کند تغییرات رسانه ها را که در اطرافشان رخ می دهد و خود بخشی از آن هستند بفهمند و تفسیر انتقادی کنند.

در فصل اول مفاهیم نظریه رسانه های جدید بررسی می شوند. سپس هر فصل به فن آوری خاصی اختصاص دارد: شبکه وب، تلویزیون دیجیتال، سینمای دیجیتال، بازی های ویدیویی و رایانه ای و تولید و توزیع و مصرف موسیقی دیجیتال. فصل های پایانی کتاب نگاهی دارند به دغدغه های کنونی درباره رسانه های جدید.

فصل هفت شامل بحث هایی است درباره مخاطبان جدید و فعال رسانه ها و نیز افزایش تعامل مخاطبان با تمرکز بر مطالعه روی شبکه های اجتماعی اینترنتی. در فصل های هشت و نه بحث های رسانه های جدید به صحنه سیاسی اجتماعی بسط داده می شوند و گزارش هایی درباره نمایش معاصر جنگ در اخبار و توسعه انتخابات دیجیتال عرضه می شوند. در انتهای کتاب نیز سیر تاریخی کوتاهی هست که مهم ترین پیشرفت های تاریخی در تولید و توزیع و مصرف رسانه های جدید بعد از پایان جنگ جهانی دوم را مشخص کند.

هدف کتاب پوشش جامع همه وجوه خط سیر تاریخی مباحث فوق نیست. اما نویسندگان اظهار امیدواری کرده اند که خوانندگان کمک کنند تا تغییرات رسانه ها را که در اطرافشان رخ می دهد، و خود آنها به طور فزاینده ای بخشی از آن هستند، بفهمند و به صورت انتقادی تفسیر کنند. رسانه های جدید همیشه جدید باقی نمی مانند اما امروز رسانه های جدید مثالی مهم و جذاب برای راهی است که دنیای پست مدرن همواره در حال تغییر و پیشرفت است. هم چنانکه به ناچار و با قدرت به طرف آینده حرکت می کنند.

هم چنان که گفته شد، در فصل اول بحث رسانه های جدید مورد بررسی قرار گرفته است. اما مولف بر این باور است که روشی ثابت یا چارچوبی نظری برای مطالعه رسانه های جدید وجود ندارد. این رشته پیچیده و متغیر است و اظهار این که رویکردی نظری و روش شناختی همواره صادق خواهد بود و می تواند قطعی تلقی شود، ساده انگاری خواهد بود.

در واقع پیچیدگی تئوری که مشخصه رسانه های جدید است ممکن است حتی بر وضعیت فعلی جست و جو در نت و وب تاثیر بگذارد که باز بودن رسانه های جدید پیشنهاد می کند روش های مختلف و رویکردهای نظری را ببرند و به یکدیگر بچسبانند. هرچند ممکن است واقعا چیزی به اندازه نظریه دیجیتال به روشنی قابل تشخیص نباشد، این موضوع نباید ما را از تعیین و بررسی مجموعه ای جدید از مباحث نظری و روش شناختی مناسب تر که عصر رسانه ای کنونی ما را بهتر نشان می دهد باز دارد.

در ادامه مباحث این کتاب بحث زیبایی شناسی دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته است. مولف درباره این موضوع این پرسش را مطرح می کند که هنگام تعریف چشم انداز دیجیتال اولین پرسش ما این است که رسانه دیجیتال چگونه می نگرد، می گوید و احساس می کند؟ خصوصیت اصلی رسانه دیجیتال این است که در دقیقه کار می کند؛ با تکانه های الکتریکی گسسته که معمولا روشن و خاموش مشخص می شود. بنابراین یکی از خصوصیت های متداول زیبایی شناسی تجهیزات دیجیتال، درهم پیچیدگی سیم هاست. بعضی از مسئولان تولید در حال تحقیق بر روی الکتریسیته هوشمند هستند که سرویس های شبکه ای را از طریق هر فیش در خانه یا اداره فراهم خواهد کرد.

کتاب فرهنگ های دیجیتال، بحث اینترنت و شبکه های جهانی وب را نیز مورد بررسی قرار داده است. اینترنت بهترین تفکر برای شبکه ای جهانی و بهم پیوسته از رایانه ها است. در اواخر دهه شصت آزمایش های مختلفی با اهداف مختلف، روی ارتباطات شبکه ای انجام شد و همگی با اشتیاقی مشترک برای یافتن کاربردهای جدید از فن آوری های جدید در محاسبات و ارتباطات همراه بود. لذا هدف مولف در این فصل به طور کلی تحقیق درباره اینترنت و شبکه جهانی وب به عنوان پدیده های اجتماعی - تکنیکی برای فهم رسانه های جدید است.

در ادامه کتاب شاهد بررسی شکل گیری و تولید تلوزیزونهای دیجیتال و سینمای دیجیتال هستیم. اما یکی از مباحث کتاب موضوع فرهنگ مشارکت: تحرک، تعامل و هویت است. مولف در این بخش سعی کرده با تبیین این نکته که فرهنگ دیجیتال بدون شک بر شیوه های مختلف زندگی معاصر تاثیر گذاشته است به این مسئله اشاره کند که یکی از پیشرفت هایی که شروع شده است و روز به روز اهمیت بیشتری می یابد، به ارتباطات در حرکت مربوط می شود، البته همانند بسیاری از به قول معروف پیشرفت های رسانه های جدید، این مسئله کاملا جدید نیست؛ رسانه های قدیمی مانند رادیوی آنالوگ از چند دهه پیش به صورت دستی قابل حمل بوده است، و استریوی شخصی واکمن در دهه 80 تبدیل به وسیله آنالوگ بسیار محبوبی برای گوش دادن به نوار کاست های موسیقی به صورت انفرادی در فضاهای عمومی شد؛ ولی با وجود این گونه پیشینه ها، می توان گفت رسانه سیار دیجیتالی واقعا مجموعه ای از قابلیت های قابل حمل کاملا متمایز را ارائه می کند. اولین و مهم ترین چیز این واقعیت است که ارتباطات به واسطه رایانه امروزه می تواند در اشکال همیشه سیار استفاده شود.

توسعه و انتشار رسانه های دیجیتالی به سراسر جهان با مرکزیت این رسانه ها در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم و سازمان های بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته به اوج خود رسیده است؛ مثلا در بسیاری از کشورهای توسعه یافته رایانه و تلفن همراه هرچه بیشتر در ارتباطات، رای دادن، خرید، تجارت، اطلاعات، کار و حتی بازی افراد ضروری و واجب تر می شود. علاقه مندان به فن آوری اطلاعات استدلال می کنند این یعنی چنین کشورهایی در عصر جامعه اطلاعاتی زندگی می کنند، که به عنوان جامعه فراصنعتی تعریف می شود. به طوری که در آن صنایع سرویس های اطلاعاتی و فن آوری ارتباطات و اطلاعات جدید سکان دار فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جوامع هستند.

اما برخی منقدان نیز بر این باورند که توزیع نامناسب دسترسی به اینترنت در جهان و در بین کشورها معمولا به عنوان شکاف دیجیتالی یاد می شود. کارشناسان شکاف دیجیتالی را عمدتا فاصله میان افرادی که به رسانه های دیجیتالی و اینترنت دسترسی دارد با افرادی که هیچ دسترسی ندارند تعریف می کنند. بنابراین در مالکیت و دسترسی به این رسانه ها می تواند به طور بالقوه بر دسترسی به اطلاعات از طریق اینترنت توسط جوامع رشد نیافته تاثیر بگذارد و به علاوه با به حاشیه راندن دیجیتالی طبقه ها یا مناطق محروم جهان، نابرابری اجتماعی - اقتصادی به وجود آورد یا نابرابری های موجود را تقویت کند؛ اما بعضی از کارشناسان معتقدند که مسئله شکاف دیجیتالی چند بعدی است و پیچیده تر از صرفا مسئله دسترسی افراد، کشورها و جوامع مختلف به رسانه های دیجیتالی و اینترنت است. آنها ادعا می کنند تعریف این شکاف صرفا مبنی بر دسترسی به رایانه و اینترنت در واقع نه تنها این شکل را ساده جلوه می کند و از اهمیت آن می کاهد، که راه حل های بالقوه برای حل این مشکل را از نظر سیاست های عمومی نیز از بین می برد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما