loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

البته واضح و مبرهن است که... رساله ای در مقاله نویسی

ناشر نیلوفر

نویسنده ضیاء موحد

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 224

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

از آنجا که نوشتن مقاله علمی تخصصی و نیز مقاله عمومی اصول و ساختاری دارد که لازمه نوشتن یک مقاله خوب است، کتاب هایی در این زمینه تهیه شده اند تا این اصول را به نویسندگان ارائه دهند. یکی از بهترین و ساده ترین آنها کتاب " البته واضح و مبرهن است که" نوشته ضیاء موحد می باشد. او در این کتاب با شیوه ساده ای نویسندگان را برای نوشتن انواع مقالات کمک می کند. این کتاب به کسانی که تازه شروع به نوشتن مقاله کرده اند نیز کمک بسزایی می کند.

این کتاب باارزش به زبان فارسی و در باب مقاله نویسی است. نویسنده چیره دست و نامی کتاب با دیدی متفاوت به مقاله نویسی به عنوان مقوله ای مهم و قابل توجه نگریسته است و تلاش کرده است با روایتی متفاوت به بیان راه و روش این مهم بپردازد. وی انگیزه خود و ضرورت نوشتن این کتاب را چنین بیان می کند: "در دهه های اخیر با پیدا شدن نشریه ها و روزنامه های فراوان، تأسیس گروههای مختلف علوم و علوم انسانی در دانشگاهها و طرح مباحث سیاسی، دینی و اجتماعی تازه و بحث انگیز مقاله نویسی هم پا به پای کمیت آن بالا رفته باشد محل تأمل است. انگیزه من در نوشتن این رساله بیشتر محصول تأملی است که این سالها در خواندن و داوری مقاله ها کرده ام."

استفاده از مثالهای متنوع در میان مطالب جهت روشن تر کردن ساختارهای ارائه شده جهت نوشتارها ، دریافت و گیرایی مطلب را برای خواننده چندین برابر نموده است تا جایی که مطالب کتاب از حالت خشک و رسمی که در کتب و منابعی با این عنوان، سابق دیده شده است، بیرون آمده و خواندن کتاب را برای خواننده بسیار روا ن و لذت بخش کرده است. حجم کم، مطالب گویا و نثر سلیس و روان کتاب مطالعه آن را برای همه افراد مقاله خوان و مقاله نویس ـ که امروزه تعدادشان بسیار می باشدـ امکان پذیرمی نماید به گونه ای که با صرف زمانی اندک میتوان مطالبی باارزش و بااهمیت یافت تا بتوان در درجه اول صحیح نوشتن و در درجه دوم جذاب نوشتن راآموخت. شاید در ابتدا چنین به نظر برسدکه مگر میتوان با وجود دسته بندی های مختلف و انواع مقالات اصولی مشترک برای نوشتن آنها بیان کرد ؟پاسخ این سؤال مطلب زیبایی از قول نویسنده کتاب آورده شده است: "وقتی دبیرستان بودم دانش آموزان دنبال انشایی می گشتند که به درد هر موضوعی بخورد. جمله معروف " البته واضح و مبرهن است که اگر قدری درباره این موضوع پرفایده فکر کنیم" و " پس از این موضوع پرفایده نتیجه می گیریم که ..." یادگار همان دوران است. آن روزها از این ماجرا خنده ام می گرفت اما حالا مثل اینکه خودم هم در این رساله می خواهم همین کار را بکنم. دستورهایی صادر کنم برای نوشتن هر مقاله. مگر می شود برای مقاله ای که پهلو به اثر هنری می زند و مقاله تحقیقی و علمی دستورهای واحدی داد؟ اما اگر بگوییم در همه انواع مقاله ها، حتی مقاله های هنری اصلهایی هست که باید رعایت کرد، اغراق نکرده ایم. از این گذشته مقاله های علمی، تحقیقی و فلسفی را هم می توان با رعایت اصلها و دستورهایی رغبت انگیز و خواندنی کرد و دست کم این که آنها را از نقصهای چشمگیری که دامنگیر اغلب مقاله های فارسی است در امان داشت."

این کتاب دو بخش اصلی دارد. در بخش اول به ارائه اصول کلی و ساختار مقاله میپردازد و در میان ارائه این مباحث مثال های کوتاهی نیز می آورد. بخش دوم کتاب چند نوع مقاله را معرفی کرده ، ویژگی های هر نوع را برشمارده و برای هر کدام یک مثال کوتاه می آورد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما