loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

غرب شناسی - جلد دوم: غرب چگونه غرب شد؟

ناشر سروش

نویسنده جیمز موریس بلاوت

مترجم مرتضی مداحی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 352

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 15268 10003022
100,000 90,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این اثر دومین کتاب از مجموعه غرب شناسی این انتشارات است که با نقد ادعاهای غرب در مسیر پیشرفت و توسعه، عوامل اصلی دستاوردهای غرب را از زبان یک دانشمند غربی بیان می کند.

هدف اصلی این اثر به چالش کشیدن یکی از باورهای رایج زمان حاضر درباره تاریخ و جغرافیای جهان است. باوری که تمدن اروپایی و به اصطلاح غرب، امتیازهای تاریخی منحصر به فردی از جنس خصلت های ویژة نژادی، فرهنگی، محیطی، ذهنی و روحی خاصی داشته که در طول تاریخ و تا زمان حاضر به آن نوعی برتری پایدار بر تمام جوامع دیگر بخشیده است.

مولف معتقد است اروپای قبل از سال 1492 نه مزیت واقعی و بالقوه ای بر تمدن های دیگر داشت، نه سرعت بالاتری! و نه حتی واجد برخی ظرفیت های خاص برای توسعه آینده بوده است، و تمام استدلال هایی که امروزه برای نشان دادن وضعیت اروپا مطرح می شود از جمله بحث های: نژاد، ویژگی های محیط زیست، جمعیت شناختی، فناوری، سیاست، طبقه، خانواده و ... فاقد پشتیبانی تجربی هستند. کتاب حاضر با نگاهی مستند و انتقادی، علل اصلی رشد و پیشرفت غرب را شرح می دهد.

این کتاب در چهار محور عوامل موفقیت غرب در برخی از حوزه های مادی، اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژی را بررسی و ادهاعای آن ها را نقد، بررسی و تحلیل می کند. درفصل اول کتاب، ماهیت و تاریخ اشاعه اروپا مداری به عنوان بدنه اصلی باور های رایج درباره اروپا بحث می شود.
فصل دوم نظریه خیزش خودبنیاد اروپا را به عنوان هستة اصلی گفتمان مربوط به برتری اروپایی ها و معجزه آنها را مورد تحلیل قرار می دهد.
در فصل سوم تاریخ جهان و جغرافیای تاریخی قبل از 1492 را بررسی می کند و سعی دارد نشان دهد که اروپا در آن زمان هیچ گونه برتری بر دیگر مناطق و تمدن ها نداشته است.
در فصل چهارم بحث می کند که استعمارگری پس از 1492، فرایندی اصلی بود که به ترقی و مدرن شدن و توسعه یافتگی اروپا و بعدها امریکا منجر شده است .
از طرف دیگر به توسعه نیافتگی آسیا؛ افریقا و امریکای لاتین انجامیده است. این مجموعه اثبات می کند اروپا تقدم و یا برتری تاریخی بر آنچه که امروز جهان سوم نام گرفته، ندارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما