loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قله دنیا (دوره دو جلدی)

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

قله­ی دنیا در جلد اول، فیلم­نامه­ای است با موضوع دفاع مقدس که پیش­تر در سال 1374 با دوربین عزیزالله حمیدنژاد در قالب فیلم سینمایی به تصویر کشیده شده است.
«قله­ی دنیا (1)» حکایت عشق و شوریدگی دو دلباخته­ی خردسال با نام علی و حمید است که شور جبهه دارند و در سوز حضور می­گدازند ولی عاشقی­شان به اقتضای سن و سالشان رنگ کودکی دارد و در دام اغراق و تصنع گرفتار نیامده است. کودک­اند اما فهمیده و مرد. ولی نگارندگان این فیلم­نامه برخلاف بسیاری نمونه­های مشابه، مردانگی و شعور را با فرزانگی و شعار اشتباه نگرفته­اند. قرار نیست کودکی که می­فهمد، عالم و اندیشمند هم باشد. و نیز بنا نیست آن­چه را دیگران در آینه نمی­بینند و او در خشت خام می­بیند در قالب شعر و جملات قصار دم به دم بر زبان بیاورد و حکیم و فرزانه جلوه کند.
«قله­ی دنیا (1)» بیش از هر چیز داستان است و بر قصه­گویی وفادار مانده است. اگر پیامی دارد این پیام را سیر کلی داستان به مخاطب عرضه می­کند نه شخصیت­ها و دیالوگ­هایشان یا از آن بدتر نویسنده­ای که نتوانسته حضور خود را در قصه پنهان نماید.
این کتاب 129 صفحه­ای حاوی متن مکتوبی است که اگرچه در قالب فیلم­نامه به قلم تحریر درآمده و به ظاهر می­بایست متکی به فیلم و تصویر متحرک باشد اما این­گونه نیست و به جرأت می­توان ادعا کرد این اثر مکتوب به لحاظ ادبی اثری مستقل به شمار می­­آید که بسیاری از تعابیر، اصطلاحات و توصیفاتش امکان ترجمه­ی دقیق به زبان سینما را دارا نیستند و از این همین­رو چاپ آن پس از گذشت 18 سال از ساخته شدن فیلم، نه تنها توجیه کامل دارد بلکه این حسرت را برای مخاطب به دنبال می­آورد که چرا این اتفاق از این پیش­تر رخ نداده و تاکنون امکان مقایسه­ی نسخه­ی مکتوب و نسخه­ی مصور این داستان فراهم نبوده است. شایان ذکر است این مقایسه نه از سر ارزش­گذاری بلکه از باب شناخت امکانات بیانی متن و تصویر حائز اهمیت است و به طور کلی بررسی تطبیقی هر اثر مکتوبی با فیلم سینمایی ساخته شده بر اساس آن یکی از بهترین تمارین کارگاهی برای علاقمندان به یادگیری فنون نگارش محسوب می­شود.
دنیای بزرگ­مردان کوچک داستان «قله­ی دنیا (1)» جهانی دور از این جهان ماست. به عقبا نزدیک­تر است تا دنیا ولی در عین حال واقعی است چراکه مسبوق به سابقه است و کشور ما در برهه­ی تاریخی بخصوصی تجربه­ی عینی آن را از سر گذرانده است. قله­ی این دنیای آسمانی، رهیدن از تعلق به همه­ی آن چیزی است که تعقل در معاش اجازه­ی رها شدن از آن­ را نمی­دهد. جبهه برای این کودکان آزاده، قله­ای است که جز با همت عاشقانه نیل به فتح آن ممکن نیست. حتی عشق هم کفایت نمی­کند. باید برگزیده بود. دست کم در قسمت اول این داستان از میان این دو دوست صمیمی (علی و حمید) تنها علی موفق به فتح قله می­شود و دلباختگی حمید در نهایت تنها به ازخودگذشتگی­اش برای صعود علی منجر می­شود و از این فراتر نمی­رود. نکته­ی جالب توجه در فیلم­نامه، نقص جسمی حمید است و این­که اگر هم می­توانست با علی همراه شود معلوم نبود در جبهه تأثیر بیشتری از بودن در کنار پدرتنهای خودش و مادر تنهای علی داشته باشد.

در فیلمنامه «قله دنیای 2» داستانی از یک رزمنده جوان به نام علی روایت میشود که با وجود شوق فراوانش به حضور در منطقه جنگی از سوی فرماندهان در دوکوهه و در بخش تدارکات نگاه داشته میشود. اما علی با سماجت خود در نهایت موفق به جلب رضایت فرماندهاش برای حضور در منطقه نظامی میشود که این حضور با دستگیری یک جاسوس عراقی و شهادت یکی از همرزمانش توسط وی همراه میشود و در این میان علی مجبور به رساندن اطلاعاتی به عقبه نیروهای خودی میشود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما