loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دوزخیان جاوید: پژوهشی تاریخی درباره قاتلان شهدای نهضت امام حسین (ع)

5 (1)

ناشر حکمت سینا (سینا)

نویسنده مرضیه محمدزاده

تعداد صفحات : 373

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 15377 10003022
220,000 209,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «دوزخیان جاوید » به تحلیل و بررسی زندگانی کسانی پرداخته که امام حسین (ع) را نزد خود خواندند تا رهبری آنان را در مبارزه با امویان برعهده بگیرد و دعوت نامه های بی شماری که شمار آنها تا دوازده هزار نفر تخمین زده اند را به سوی امام فرستادند و به او وعده یاری دادند و سفیر او مسلم بن عقیل را با شور و هیجان استقبال کردند اما در یک روز 18 هزار نفری که گرد او آمده بودند از گرد او پراکنده شدند و هنوز تاریکی شب نرسیده بود که سی نفر با او ماندند و چون نماز شام را خواندند یک تن از یاران را همراه نداشت.

در این بررسی ها به ویژگی های قاتلان امام حسین (ع) از نظر تبار، قبیله، زادگاه و علل این گونه رفتارها پرداخته شده است.اساسا این کتاب درپاسخ به همین نیاز نگارش یافته . امام (ع) قبل از حادثه در پاسخ به پرسش حسین بن مالک سکونی که فریاد زد: ای پسر فاطمه خدا چگونه از ما انتقام می گیرد؟ فرمود: بی نوایی در میانتان افکند و خون هایتان را بریزد و عذاب دردناک بر شما بارد و بار دیگر فرمود: بدانید که پس از من بقایی نخواهید داشت ، مگر به اندازه فرصت یک اسب سواری! سنگ آسیای روزگار و زمانه بر شما می گردد و چون محور، شما را در پریشانی و ناآرامی می اندازد . سرانجام با خصوصیات و ویژگی ها ی قاتلان امام حسین(ع)، امنیت از کوفه و بصره رخت بربست . قتلگاه ها به راه افتاد. این بار قربانیان آن دژخیمانی بودند که در ریختن خون آزادگان کمک بودند . مختار، پسر ابوعبیده ثقفی قیام کرد و قاتلان امام را به سزای اعمالشان رساند. سرانجام سر عبید الله نزد مختار، سر مختار نزد مصعب و سر مصعب را پیش روی عبدالملک نهادند. همه این حوادث کمتر از ده سال طول کشید و سرانجام حجاج بن یوسف ثقفی که مردی پلید و خونخوار بود بر مردم کوفه حاکم شد و مردم کوفه به مدت دو سال در وحشت و خفقان به سر بردند.

در این کتاب خصوصیاتی نظیر گمراهی و جهالت ، پیمان شکنی، عناد، حرام خواری، نسب و تبار، فراموشی ارزش ، شرارت و فتنه انگیزی، دنیا خواهی، سست عنصری و فرصت طلبی، اطاعت محض از حاکم جور و... مورد بررسی تحلیلی قرار گرفته است. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قاتلان امام حسین (ع) و یارانش، تنها عناصر پلیدی چون عمر بن سعد، شمر بن ذی الجوشن ، سنان بن انس و خولی بن یزید و حتی سپاهیان کوفه هم نبودند بلکه تمام کسانی که سبب ساز تکوین اشرافیت جدید و پایه گذار حکومت سازندگان قصر مدینه و کاخ سبز دمشق شدند و هم مسلمانانی که به مرور تبدیل به عناصری شدند که یزید را امیر المومنین خطاب کنند، جزو آنان بودند. این ویژگی قاتلان به طور ناگهانی رخ نداد. بعداز خلافت عثمان ، امیر المومنین نامه هایی به فرمانداران می نوشتند که مشخص می کند مسلمانان چقدر از سنت رسول الله دور افتاده اند .

این کتاب در 12 بخش نگارش یافته است.

عاشورا را دو گروه پدید آوردند: یکی مردان و زنانی که دل در گرو دین خدا داشتند و در اندیشه تعالی عالم انسانی بودند و دیگر آنانی که تنها صورت انسانی داشتند و رذالت و دنائت را به جای هر رفتار دیگری برگزیده بودند.جلوه گری عاشورائیان حسینی چنان چشم و دل ناظران را به خود جذب کرده که کمتر کسی به سراغ غوغائیان آن واقعه می رود، حال آنکه آگاهی رسانی از روی دیگر این سکه نه تنها برای فهم درست واقعه سودمند است، بلکه برای شناخت دقیق انسان های متعالی حاضر در آن واقعه ضروری است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما