loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی - کتاب اول

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

تحقیق و تنظیم کتاب مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 293

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این مجموعه هشت کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره ی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی بررسی و نقد شده است.

در اولین مقاله ی مجموعه ی حاضر آقای علی کردی به معرفی و نقد کتاب «مبانی مشروعیت و قدرت در جمهوری اسلامی ایران» نوشته ی عباس زارع پرداخته است که در سال 1380 توسط انتشارات مؤسسه ی فرهنگ و دانش چاپ شده است. این کتاب با بررسی مبانی مشروعیت، معتقد است که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران حاکمیت به دورانی از سنت زدایی وارد شده و با خصوصیت کاریزمایی مشروعیت هم عنان گردیده است. در ادامه نویسنده با بیان ساختار قدرت در رژیم شاهنشاهی، آن را حکومتی خودکامه و پاتریمونیال معرفی می کند. وی انقلاب اسلامی را جنبشی اعتراضی از نوع جنبش های کاریزمایی جهت زدودن نظام سنتی و استقرار نظام جدید همبستگی اجتماعی می داند. در نهایت رخدادهای انقلابی چون: تسخیر لانه ی جاسوسی آمریکا، قطع رابطه با آمریکا و دفاع در جنگ تحمیلی را به سیادت کاریزمایی امام(ره) نسبت می دهد. آقای کردی با معرفی اجمالی این کتاب، آن را از لحاظ شکلی، روشی و محتوایی مورد نقد قرار داده و انتساب رهبر کاریزمایی به حضرت امام خمینی را به چالش کشیده است.

دومین مقاله ی مجموعه ی حاضر را آقای دکتر رشید جعفرپور در معرفی و نقد کتاب«ایران در حکومت روحانیون» نوشته است. این کتاب ترجمه ای است از کتاب «Iran Under The Ayatollahs» نوشته ی دیلیپ هیرو Dilip Hiro که توسط آقای محمدجواد یعقوبی به فارسی برگردانده شده و در سال 1386 مرکز بازشناسی اسلام و ایران آن را به چاپ رسانده است. هدف نویسنده از نگارش این کتاب ارائه ی تاریخ سیاسی ـ اقتصادی ایران عنوان شده است. نقطه ی تمرکز این بررسی عمدتاً رویدادهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357 می باشد. وی با نگاهی گذرا به سلسله های صفویه، قاجاریه و پهلوی و نشان دادن تقابل دولت با روحانیت با رویکردی تاریخی به حوادث 15 خرداد 1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 پرداخته است.
سومین مقاله ی مجموعه ی حاضر را آقای محمد طاهری مقدم در معرفی و نقد کتاب «تاریخ سیاسی بیست و پنج ساله ایران (از کودتا تا انقلاب)» نوشته است. این کتاب را سرهنگ غلامرضا نجاتی در دو جلد نگاشته و مؤسسه ی خدمات فرهنگی رسا در سال 1371 به چاپ رسانده است. نویسنده که از افسران سابق ارتش شاهنشاهی و متمایل به جبهه ی ملی بوده است، تاریخ سیاسی ایران را از سال 1332 تا 1357 بر اساس نگرش فکری و سیاسی خود نگاشته است.

چهارمین مقاله ی این مجموعه را آقای ولی الله حامی کلوانق در معرفی و نقد خاطرات آخرین نخست وزیر پهلوی دوم نوشته است. «یکرنگی»، کتابی است به قلم شاپور بختیار، که آن را در سال1361 به زبان فرانسه در پاریس منتشر کرده و خانم مهشید امیرشاهی این کتاب را به فارسی برگردانده است. در این کتاب بختیار با بازگویی زندگینامه ی خود و با اشاره به مبارزات ملی گرایانه اش و با وجود اعتراض به فساد دربار محمدرضا شاه مدعی می شود که پست نخست وزیری این رژیم را با هدف بهبود اوضاع مملکت پذیرفت. او با اصرار به توهم توطئه ی دائمی، آمریکا، شوروی و ارتش ایران را عاملان سقوط دولت خود معرفی می کند. وی با ادعاهای بدون مدرک و استناد به تخریب انقلابیون و شخص امام(ره) می پردازد که در مقاله ی حاضر میزان صحت و سقم ادعاهای وی مورد بررسی قرار گرفته است.

آقای علیرضا نقی زاده ملایوسفی پنجمین مقاله ی مجموعه ی حاضر را در معرفی و نقد کتاب «شکل گیری انقلاب اسلامی؛ از سلطنت پهلوی تا جمهوری اسلامی» نوشته است. این کتاب نوشته ی محسن میلانی است که مجتبی عطارزاده به فارسی ترجمه کرده و در سال 1381 انتشارات گام نو آن را چاپ و منتشر ساخته است. نویسنده در این کتاب در پی آن است تا چگونگی شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و روند به قدرت رسیدن انقلابیون را شرح دهد. البته پیروزی انقلاب اسلامی نقطه ی پایانی کتاب نیست و نویسنده، مسائل انقلابیون پس از انقلاب اسلامی را نیز در این اثر تحلیل کرده است.

در ششمین مقاله ی مجموعه ی حاضر آقای رضا تابش به بررسی و نقد کتاب «مشروطه ی ایرانی» نوشته ی ماشاالله آجودانی پرداخته است که در دی ماه 1382 انتشارات اختران منتشر کرد و در سال 1385 به چاپ هفتم رسید. در ابتدای این کتاب ساختارهای دو قدرت مؤثر سیاسی و اجتماعی دوره ی قاجار (روحانیت و سلطنت) بررسی شده و در ادامه سرنوشت پرتناقض روشنفکران مشروطه خواه و سرنوشت آزادی در ایران مطمح نظر قرار گرفته است.

مقاله ی هفتم مجموعه ی نقد حاضر، نوشته ی آقای محمد علی صدر شیرازی در معرفی و نقد کتاب «انقلاب ایران در دو حرکت» به قلم مهدی بازرگان است که مؤلف آن را زمانی تألیف کرده است که به تقابل با نیروهای انقلابی و امام خمینی و همچنین به حمایت از غرب روی آورده بود. بازرگان در این کتاب مدعی است که انقلاب اسلامی ایران دو حرکت متمایز داشته است: در حرکت اول مردم به خاطر هدف به دنبال اشخاص می رفتند اما پس از پیروزی انقلاب «اشخاص جانشین اهداف گشتند». وی حرکت اول را مجموعه ی متحد از کسانی چون ملی گراها با مذهبی ها می داند که در حرکت دوم این وحدت از بین رفته است.

مقاله ی هشتم این مجموعه گرچه از جنس دیگری است، اما موضوع آن با موضوعات مقاله های پیشین مشترک است. آقای مهدی حق بین در این مقاله ، رمان «زمستان 62» اثر اسماعیل فصیح را مورد نقد و بررسی قرار می دهد. این کتاب در سال های آغازین دهه ی 1370 مجوز انتشار گرفت و به سرعت چندین بار تجدید چاپ شد. این رمان به وضعیت به اصطلاح «بحران زده» ی دوره ی جنگ تحمیلی پرداخته است. این کتاب که به صورت داستانی نگارش یافته است، اوضاع ایران در زمان جنگ تحمیلی را اوضاعی نابسامان و خفقانی معرفی می کند. کنایه های انتقادی این کتاب پا را فراتر گذاشته و به دین ستیزی و تخریب جانفشانی ها و ایثار مردم در جبهه های جنگ پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما