loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فلسفه علوم اجتماعی: بنیادهای فلسفی تفکر اجتماعی

ناشر آگه

نویسنده تد بنتون | یان کرایب

مترجم شهناز مسمی پرست | محمود متحد

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 364

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ماهیت چند بعدی پدیده های اقتصادی، مطالعات میان رشته ای را برای اقتصاددانان ضروری می سازد. بویژه رجوع به مباحث فلسفی و فرانظری اساسی و بنیادهای زمینه ساز سوژه ها و ابژه های اجتماعی در تنقیح تئوری های اقتصادی موثر خواهد بود.
در مقدمه کتاب می خوانیم: « فلسفه و علوم اجتماعی معمولا موضوع های جداگانه ای تلقی می شوند، پس چرا دانشجویان علوم اجتماعی باید به فلسفه علاقه مند شوند؟ ... زمانی که علم مدرن قرن های شانزدهم و هفدهم در حال پیدایش بود، گفتن این حرف که مرز میان فلسفه و علم کجا باید باشد بسیار دشوار بود. بعدها درک جدایی این دو امر عادی تلقی شد. با تحقق این جدایی، دو مدل اصلی در این رابطه وجود داشت. در یک دیدگاه، فلسفه می توانست با استددلال عقلی به شناخت معینی دست یابد. فلاسفه می توانستند بنیادی ترین حقایق راجع به ما انسان ها و ماهیت جهانی را که در آن زندگی می کنیم، و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را وضع کنند.... دیدگاه بدیل رابطه میان فلسفه و علوم اجتماعی را گاهی دیدگاه شاگردی یا پادویی می گویند. در این دیدگاه، پذیرفته اند که تفکر بی عمل یا برج عاج نشینی، در کار جهان نمی تواند شناخت معین یا معتبری به ما بدهد. ادامه بحث کتاب بسط این دو دیدگاه و مباحث افزوده شده بر آنها است.
کتاب حاضر، به بیان نویسندگان منتخبی از مقدمات فشرده را بر سنت های خاصی در تفکر جامعه شناختی ارایه می دهد. هدف از نگارش کتاب گسترش درک وسیع تری از نظریه پردازی جامعه شناختی است. مطالب کتاب در یازده فصل تنظیم گشته است. هرچند که به نظر می رسد متن نوشتار سرشاز از مباحث تکراری فلسفه علوم اجتماعی نظیر پوزیتیویسم، عقلانیت ابزاری، انتقادی و رئالیسم انتقادی باشد، اما مطالب جدیدی در مورد فمینیسم و تاثیر دیدگاه فمینیستی بر تفسیر زنانه از واقعیات اجتماعی و پست مدرنیسم و ساختار گرایی نیز در آن مطرح شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما