loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درباره ادبیات داستانی (دوره هشت جلدی)

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در جلد اول می خوانیم: علاقه شاهان به داستان، علاقه توده مردم به داستان، داستان در ادبیات کلاسیک ما و جهان، نقش و اهمیت داستان در دوران معاصر.

جلد دوم این کتاب که «انواع نقد ادبی» نام دارد، ضمن ارائه پیشینه ای از نقد ادبی از آغاز تاکنون - به شکل مجمل - به طرح، معرفی و نقد و تحلیل انواع مهم ترین رویکردهای نقد ادبی در جهان امروز پرداخته است.
مکتب های نقد ادبی مطروحه در این کتاب، عبارت اند از: نقد اخلاقی - فلسفی، نقد ارسطویی، نقد اسطوره ای (کهن الگویی)، نقد اصالت زن (فمینیستی)، نقد انتظامی، نقد بر اساس انواع ادبی، نقد پدیدارشناختی(Phenomenological)،نقد تاثرگرا (امپرسیونیستی)، نقد تاویل گرا (هرمنوتیک)، نقد تاریخی - تذکره ای، نقد تطبیقی، نقد تفسیری، نقد تکوینی، نقد توصیفی، نقد جامعه شناختی، نقد خلاق، نقد خواننده محور، نقد روانشناختی، نقد زبانشناختی، نقد ساختارگرا، نقد ساختارشکن، نقد شکل گرا (فرم، صورت، قالب)، نقد عملی (Practical)، نقد عینی (Objective)، نقد کثرت گرا (آزاد)، نقد کنشی (Pragmatic)، نقد متون، نقد محاکاتی، نقد نمودگرایی، نقد نو.
در پایان نیز، مؤلف - آن گونه که شیوه او در این مجموعه است - به اجمال، به بحث "نقد سیاسی" و "نقد غیرسیاسی" پرداخته است؛ که اغلب، مابه الاختلاف دو گرایش فکری خاص در میان منتقدان معاصر است.
مخاطبان آن، نویسندگان، منتقدان، مدرسان ادبیات داستانی، دانشجویان رشته ادبیات داستانی و کلیه علاقه مندان به این رشته اند.

جلد سوم این کتاب را به نوعی می توان مکمل کتاب «انواع نقد ادبی» سرشار تلقی کرد.
برخی مباحث مطروحه در کتاب عبارت اند از:نقد ادبی چیست، فایده های نقد (شامل: فایده های نقد برای نویسندگان، فایده های نقد برای جامعه و جریان ادبیات، فایده های نقد برای مخاطبان آثار ادبی: شامل شش مورد)، آفات و تبعات منفی نقد (شامل بیست مورد)، نکته هایی کلیدی برای نقد یک داستان.

در جلد چهارم ترکیب «ادبیات کودکان و نوجوانان» خود از دو بخش «ادبیات» و «کودکان و نوجوانان» تشکیل شده است. موضوعی که بخش اول این ترکیب به آن اشاره دارد، «خصایص ادبی» است و بخش دوم آن بر ویژگی های «روانشناختی و تربیتی» این مقوله تأکید می ورزد. به این ترتیب می توان گفت: ادبیات کودکان و نوجوانان ادبیاتی است که آگاهانه و عالمانه، در چارچوب یک سلسله اصول علمی مورد قبول اهل فن در رشته روانشناسی و تعلیم و تربیت این گروه های سنی آفریده شده است. یعنی یک مقوله «ادبی- علمی» است. ادبیات کودکان و نوجوانان، عبارت است از مجموعه داستانها، اشعار و نمایشنامه هایی که ضمن برخورداری از جوهره و کیفیت ادبی لازم، با توجه به خاصه های ذهنی و روانی (استعدادها، علایق، تمایلات) و نیازهای کودکان و نوجوانان، در چارچوب اصول تعلیم و تربیت مورد تأیید شرع، پدید آمده باشد.این کتاب به بررسی این موضوعات می پردازد.

جلد پنجم بیان می کند که سلول بنیادین داستان، آن فکر یا احساس اولیه ای است که معمولا در برخورد با یک پدیده خارجی، بی مقدمه به ذهن یا دل هنرمند خطور می کند و می تواند هسته اولیه یک اثر هنری باشد. جرقه اولیه، یک نقطه شروع است. ممکن است یک کلمه باشد، با توضیحات جزئی و چه بسا نامنظم و مبهم اولیه، درباره آن فکر یا احساس آنی. این کتاب از نه سرفصل تشکیل شده است: «داستان در بدایت خود»، «لزوم اصلاح یک تصور نادرست باستانی»، «نام های ویژه ( نقطه آغاز) شکل­گیری داستان»، «چیستی سلول بنیادین داستان»، «تأثیر جرقه اولیه بر روان هنرمند»، «برخی مختصات سلول بنیادین داستان و عوامل شکل گیری آن»، «چند تجربه علمی از نویسندگان صاحب نام»، «لروش های باروری ذهن به سلول بنیادین داستان»، «موجودات».

مباحث مطروحه در جلد ششم این کتاب، عبارت اند از: پیشینه؛ داستان تاریخی دینی؛ تفاوت های تاریخ و داستان تاریخی؛ داستان تاریخی مذهبی و واقعیت گرایی؛ انواع داستان های تاریخی: ا. داستان های تاریخی عمومی (داستان های تاریخی مستند؛ داستان های تخیلی تاریخی)؛ 2. داستان های تاریخی مذهبی (داستان های زندگی پیامبران؛ داستان های زندگی رسول اکرم (ص)؛ داستان های زندگی اهل بیت (ع)؛ داستان های زندگی صحابه؛ داستان های زندگی شهیدان و جانبازان بزرگ اسلام و تشیع؛ داستان های زندگی دانشمندان و دیگر شخصیت های برجسته اسلامی)؛ 3. داستان های تاریخی نما. 4. اساطیر و افسانه های تاریخی مذهبی. 5. داستان های علمی و علمی - تخیلی دینی. 6. داستان های تصویری (فتورمان)؛ فواید داستان های تاریخی مذهبی برای کودکان و نوجوانان؛ ملاحظاتی در مورد داستان های تاریخی مذهبی (منابع؛ مخاطبان؛ امتیازی که می تواند به ضعف و مشکل تبدیل شود؛ بی طرف نمایی نویسنده؛ شور مذهبی؛ زبان و بیان مناسب و درخور مخاطبان)؛ فهرستی از چند کتاب داستان تاریخی مذهبی مناسب کودکان و نوجوانان.

در جلد هفتم این مجموعه، راه های علاقمند کردن کودکان به مطالعه، بیان شده است. در مقدمه کتاب علاوه بر ضرورت مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه آمارهای دقیقی از میزان مطالعه و تولید کتاب در برخی کشورهای جهان ارائه شده است. کتاب دارای چهار بخش اصلی است که به راهکارهای علاقمند کردن کودکان به مطالعه ۱ـ در خانواده ۲ـ در مدرسه ۳ـ سایر نهادهای فرهنگی جامعه ۴ـ ملاحظات ویژه در کتابخانه های کودکان و نوجوانان پرداخته است .نکته قابل توجه و مهم این کتاب معرفی کتاب های مناسب گروه های سنی الف تا ه می باشد.

در جلد هشتم این رویکرد وجود دارد که هر داستان، شعر، نمایشنامه یا فیلمی را که در آن، کودک و نوجوان یا کودکان یا نوجوانانی، نقش اصلی را دارند و به طور کلی، «موضوع» آن، حول زندگی کودکان و نوجوانان دور می زند، نمی توان ادبیات «خاص کودکان» تلقی کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما