loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شریعتی، دین و جامعه: نقد و ارزیابی دیدگاه های دین شناختی دکتر علی شریعتی

4 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 16138 10003022
100,000 90,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

پژوهش گر کتاب معتقد است این کتاب دارای دوازده مقاله است که در آن به زندگی نامه و اندیشه شریعتی، روش شناسی او، انسان شناسی، دین، تشیع، امامت اجتماعی یا ماوراء الطبیعه، روشنفکری یا پیامبری، اسلام شناسی، بازگشت به خویشتن، مبحث زن و ... پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در این اثر تلاش شده تا بدون در نظر گرفتن انتقاداتی که علیه شریعتی می شود، اندیشه های او بازگو شود، افزود: بنابراین برای ارایه مقالات تلاش کردم تا شریعتی را براساس متن آثارش مورد توجه و معرفی قرار دهم. پس از سی سال از فوت شریعتی او در بین انقلابیون زنده است بنابراین دراین اثر تلاش شده تا مباحث روشن و شفاف و پرسش ها کامل پاسخ گفته شود تا اشکالات مختلف درباره روش شناسی او رفع شود.

وی با تأیید این حرف که ما با دو شریعتی مواجه هستیم، گفت: نخست شخصیت شریعتی به عنوان شخصی که سی سال پیش فوت کرده که این دیدگاه به اندیشه های مقام معظم رهبری و شهید بهشتی درباره شخصیت او نزدیک است و دوم شریعتی متن که دیدگاه غالب آیت الله مصباح و شهید مطهری بوده است.

عضو هیأت علمی گروه فسلفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر تفاوت شرایط جامعه آن دوران شریعتی با امروز گفت: نسخه وی در آن دوران اشکالاتی داشت اما امروز باید بتوانیم شریعتی را بدون حب و بعض بشناسیم چرا که نیاز به این کار داریم که آراء او را بازخوانی کنیم و امروز شریعتی سرایی و شریعتی زدایی باید از بین برود.

وی با بیان اینکه برخی انتقاداتی که به شریعتی می شود در این اثر نیز مد نظر قرار گرفته است، گفت: به طور مثال اینکه وی با فلسفه و کلام اسلامی به دلیل اشرافی که بر علوم غرب و تلفیق علوم با یکدیگر داشته، ارتباط خوبی ندارد یا تاثیر وی از مکاتب غربی برای فهم اسلام از اندیشه هایی بوده که به اعتقاد ما نادرست مطرح شده و همینطور دیدگاه هایش در برخی موارد با آیات قرآن و روایات نیز منافات دارد.

وی معتقد است شریعتی زبان دین را نمادین به حساب می آورد و درباره دنیا و آخرت مباحث مطرح شده در قرآن را نمادین می داند به این معنا که تصاویر واقعی نیستند.

این کتاب از دوازده فصل تشکیل شده است:
فصل اول: زیست نامه فکری و جریان های تأثیرگذار؛ فصل دوم: روش شناسی معرفت دینی؛ فصل سوم: انسان شناسی؛ فصل چهارم: اسلام شناسی؛ فصل پنجم: دین ایدئولوژیک؛ فصل ششم: تشیع سرخ علوی یا تشیع سیاه صفوی؛ فصل هفتم: امامت اجتماعی یا ماوراءالطبیعی؛ فصل هشتم: روشن فکری یا پیامبری؛ فصل نهم: غرب شناسی؛ فصل دهم: بازگشت به خویشتن؛ فصل یازدهم: روحانیت؛ فصل دوازدهم: زن در نگاه شریعتی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما