loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبارزه در تبعید: خارک جزیره سوزان

ناشر موزه عبرت ایران

نویسنده یعقوب لطفی

تعداد صفحات : 141

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مولف در فصل نخست کتاب «مبارزه در تبعید؛ خارک جزیره سوزان» به معرفی اصطلاح های تبعید، تبعیدگاه و تبعیدی پرداخته و خلاصه ای از موقعیت جغرافیایی و ویژگی های طبیعی جزیره خارک ارایه کرده است.

ویژگی انسانی و آثار باستانی جزیره خارک از دیگر موضوع هایی هستند که نگارنده در کتاب «مبارزه در تبعید؛ خارک جزیره سوزان» به توضیح آن ها پرداخته است. «اکنون به علت وجود پایگاه های مهم صنعتی و نظامی، رفت و آمد به جزیره خارک جز برای اهالی و ساکنان آن ممنوع است و کسانی که تمایل به سفر داشته باشند، می باید پیشاپیش دلایل سفر خود را به فرمانداری بوشهر یا بخشداری خارک عرضه و موافقت مکتوب آنان را دریافت دارد. در واقع سفر به خارک نیاز به رویداد دارد.» این جملات برگرفته از مطالب مندرج در بخش آثار باستانی جزیره خارک کتاب است.

«خارک و مبارزات در آینه اسناد» عنوان فصل دوم این اثر را تشکیل می دهد. مولف در این فصل کوشیده است با ارایه خاطرات تبعیدی های جزیره خارک، بخش اندکی از ظلم و ستم رژیم پهلوی را به تصویر بکشد.

«ترور نافرجام شاه و تبعید»، «کورشدن»، «هدایت در خارک»، «میوه باغ فردوس»، «معجزه»، «16 آذر و خارک»، «خارک از زبان شهید چمران»، «استاد احمد عاشورپور ترانه خوان عشق و امید»، «ماموریت تبعیدی ها»، «فتنه روسیاه»، «دیدن مشتاقان تبعیدگاه(آیت الله احمد جنتی)»، «آموزش در تبعید» و «زندانی چند زندان» عناوین برخی خاطرات مندرج در این بخش را تشکیل می دهند.

فصل سوم کتاب «مبارزه در تبعید؛ خارک جزیره سوزان» اسناد معتبری را در خود جا داده است که مبارزه در تبعیدگاه جزیره خارک را بیان می کنند. همچنین در بخش پایانی کتاب، اسامی تبعیدشدگان جزیره خارک ارایه شده است که از آن میان می توان به آیت الله احمد جنتی، حجت الاسلام و المسلمین شیخ مصطفی رهنما، سید ابوالقاسم انجوی شیرازی و دکتر اسماعیل شهیدی اشاره کرد. اسامی فرماندهان نظامی در جزیره خارک، بخش دیگر این کتاب را تشکیل می دهد.

تصاویر مربوط به تبعیدشدگان جزیره خارک در بخش پایانی کتاب به چشم می خورد. همچنین مخاطبان در بخش پایانی کتاب با برخی تالیفاتی که از سوی انتشارات موزه عبرت ایران منتشر شده اند، آشنا می شوند.

«فقهای بزرگوار اسلام در هر عصری از اعصار برای دفاع از مقدسات دینی و میهنی خود مرارت ها و تلخی هایی متحمل شده اند و همراه با تحمل اسارت ها و تبعیدها، زندان ها و اذیت و آزارها و زخم زبان ها، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم نموده اند.» این عبارت از جمله پیام های تاریخی امام خمینی(ره) به روحانیت به شمار می آید که در پشت جلد این اثر درج شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما