loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بهترین داستان های جهان - جلد پنجم: سنت ستیزان (بخش دوم: پسامدرنیست ها)

قرن های نوزدهم و بیستم

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

دورۀ پنج جلدی بهترین داستان های جهان را احمد گلشیری به فارسی ترجمه کرده است . مترجم تلاش نموده تا از همۀ نویسندگان صاحب سبک و مطرح قرن های نوزدهم تا بیست و یکم آثاری را در این مجموعه بگنجاند.

همین انتخاب عالی و سلیقۀ خوب مترجم و ترجمۀ سلیس و پاکیزۀ او باعث به وجود آمدن مجموعه ای جذاب و خواندنی شده که در مدتی کوتاه به چاپ دوم رسیده و جزء پرفروش ها بوده است.

نکتۀ جالب توجه اینکه در ابتدای هر داستان، شرح حال و بررسی مختصری ازآثار نویسندۀ آن داستان نگاشته شده است . این مقدمه علاوه بر افزودن به معلومات مخاطب، باعث می­شود که وی ارتباط بهتری با داستان برقرار کند.

جلد اول این مجموعه به نویسندگان سنت گرا و یا استادان کهن اختصاص دارد و به آثار نویسندگانی چون تولستوی،گوگول، چخوف ، داستایفسکی، گی دو مو پاسان و ناتانیل هاثورن اختصاص دارد.

چخوف نمایشنامه نویس روسی و یکی از بزرگترین استادان داستان کوتاه مدرن است.وی هرچند در دوران زندگی اش مشهورترین نویسندۀ روسیه بود، اما پس از جنگ جهانی اول و هنگامی که آثارش به زبان انگلیسی ترجمه شد ، شهرت بین المللی پیدا کرد. داستان معروف چخوف به نام «دشمنان» برای این مجموعه انتخاب شده است.

چخوف، سامرست موام و او هنری از جمله نویسندگانی هستند که از داستان های نویسندۀ فرانسوی، گی دوموپاسان تاثیر پذیرفته اند.

جلد های دوم و سوم مختص نویسندگان دوران طلایی قرن های نوزدهم و بیستم است که از جمله آنها می توان به سامرست موام، جک لندن، گراهام گرین و فرانک اوکانر اشاره کرد . در جلد دوم آثار دو نویسندۀ ایرانی یعنی محمد علی جمالزاده و بزرگ علوی نیز قابل ملاحظه است.

ویلیام سامرست موام، رمان نویس، نمایشنامه نویس و داستان کوتاه نویس مشهور انگلیسی است که در سال 1947 جایزۀ سامرست موام را برای ادبیات جهان بنیان گذاری کرد وخواننده، ترجمۀ داستان« دوست آن باشد که..» را از وی در این مجموعه ملاحظه می­کند.

محمد علی جمالزاده نیزکه داستان «کباب غاز» را از او در این مجموعه می­خوانیم ، نویسندۀ ایرانی است که بیشتر عمر خود را در سوئیس زندگی کرد و داستان های کوتاه مشهوری به رشتۀ تحریر درآورده است که از جمله می­توان به« فارسی شکر است » و «دوستی خاله خرسه» و رجل سیاسی اشاره کرد.

در جلد سوم مجموعۀ بهترین داستان های جهان با اثری ازنویسندۀ روسی آلکساندر سولژنیتسین به نام «خانۀ ماتریونا » روبرو می­شویم که جایزۀ نوبل ادبیات را دریافت کرده است. او در سال 1973 «مجمع الجزایر گولاک» را منتشر کرد و با انتشار این کتاب خشم مقامات را در دوران دیکتاتوری استالین برانگیخت.

جلد چهارم به آثار سنت ستیزان یا مدرنیست هایی چون آلبر کامو، ارنست همینگوی ،فرانتس کافکا، ویرجینیا وولف ، سالینجر و ژان پل سارترمی­پردازد .

گفته شده که مهم ترین کار ویرجینیا وولف در زمینۀ ادبیات کمک به خلق رمان نو بود.آثار وی بر روند آگاهی تاکید داشتند و نه بر زنجیرۀ رویدادهایی که در بیرون اتفاق می افتد.

داستان معروف برف های کیلیمانجارو، اثر ارنست همینگوی نیز در جلد چهارم این مجموعه گنجانده شده است.همینگوی نویسندۀ پرآوازۀ آمریکایی موفق به کسب جایزۀ نوبل ادبیات شد.برف های کیلیمانجارو یکی از زیباترین و در عین حال بزرگ ترین داستان های جهان شناخته شده است.



بالاخره در جلد پنجم آثار نویسندگان پسامدرنیست مطرح می­شود. نویسندگان معروف و مدرنی چون گابریل گارسیا مارکز، هاروکی موراکامی، دانالد بارتلمی، ریچارد براتیگان و جیمز پاردی که نقش تاثیرگذاری در ادبیات معاصر بین المللی داشته اند.

انتشار کتاب صد سال تنهایی مارکز که آن را رمان کلاسیک مدرن نامیده اند، حادثه ای کم نظیر در ادبیات جهان بوده است. وی در سال 1982 برندۀ جایزۀ نوبل ادبی شد و از معدود نویسندگان آمریکای لاتین است که به ادبیات آن سرزمین شکوه و اعتبار بخشید.

تفکیک نویسندگان به لحاظ سبک کار که توسط مترجم انجام شده است ، کمک بزرگی برای مخاطبی است که با سبک های نویسندگی به لحاظ تاریخی و خصوصیات فرهنگی و اجتماعی آن ها آشنایی ندارد ، اگرچه ممکن است که در حوزۀ هریک از این سبک ها، داستان هایی را خوانده باشد.

از طرف دیگر انتخاب داستان های نویسندگان جریان سازی که توانسته اند آثار ارزشمند و تاثیر گذاری خلق کرده و جهت ادبیات بین المللی را تغییر دهند نیز به مذاق خواننده بسیار خوشایند می­آید.

با خواندن هریک از این داستان ها ما با بینش انسانی دیگر آشنا می شویم و ادراک او را از جهان هستی ، هرچند اندک می پذیریم و با مطالعۀ تعداد زیادی از این داستان ها به دنیاهای تخیلی مختلفی پا می گذاریم و درک و بینش ما نسبت به جهان هستی گسترده تر می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما