loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

منشور ستایشگری:جستاری پیرامون رهنمودهای مقام معظم رهبری به جامعه مداحان و ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت

ناشر خیمه

گردآورنده کتاب عبدالامیر فائق

سخنران سید علی خامنه ای

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 176

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب «منشور ستایشگری» زیر نظر هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی و با تدوین و گردآوری «عبدالامیر فائق»، نویسنده و پژوهشگر دینی و عضو هیئت علمی بنیاد، منتشر شده است. این کتاب گزیده ای از رهنمودهای مقام معظم رهبری به ستایشگران و ذاکران اهل بیت رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ است که مؤلف در آن رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول سالیان گذشته دربارة موضوع مداحی و ستایشگری اهل بیت عصمت و طهارت را به صورت طبقه بندی و مبوّب ارائه می نماید. در این کتاب موضوعاتی نظیر جایگاه مداحی، وظایف اخلاقی، فنی و هنری مداحان و همچنین آسیب شناسی عرصه های مختلف این رشته و بایسته ها و نبایسته های این رسانة تأثیرگذار توضیح و تبیین می شوند.
چاپ اول این کتاب دی ماه ۱۳۹۱ ش. در انتشارات امیرکبیر و ویراست دوم آن در سال ۱۳۹۲ ش. و با همکاری انتشارات بنیاد دعبل خزاعی و نشر خیمه منتشر شد.
در پایان این کتاب، «مرام نامة ستایشگران و ذاکران اهل بیت ـ علیهم السلام ـ» در ۱۴ اصل و استنادات این اصول از آیات و روایات و رهنمودهای مقام معظم رهبری آمده است. اصول مرام نامة ستایشگران و ذاکران اهل بیت ـ علیهم السلام ـ شیوه و منش مداحان و ستایشگران ائمة معصومین ـ علیهم السلام ـ را تبیین می کند.
کتاب «منشور ستایشگری» پنج فصل به نام های «مرتبت ستایشگری»، «رویش درون»، «مداحی به مثابه یک هنر»، «رابطة شعر و مداحی»، «بایدها و نبایدها در چگونگی ادارة مجالس و منابر» و ضمیمه ای با عنوان «مرام نامة ستایشگران و ذاکران اهل بیت ـ علیهم السلام ـ» دارد.
«عبدالامیر فائق»، در بخشی از مقدمة کتاب، با اشاره به توجّه خاص و بی نظیر مقام معظم رهبری به موضوع «شعر و ادب دینی» و نیز اهتمام ایشان به ستایشگری و مداحی آستان اهل بیت رسول الله ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می نویسد: « ... پیش از هر چیز و با توجه به اهمیت نقش این عزیزان [ستایشگران اهل بیت ـ علیهم السلام ـ] در ترویج و نشر شعائر و معارف دینی، در نخستین فصل کتاب، به دیدگاه ایشان [مقام معظم رهبری] در تبیین و توضیح جایگاه شاعران و مداحان و ذاکران در جامعه پرداخته شده است. این اقدام از آن روی صورت پذیرفته است که تذکری هشداردهنده و هوشیارکننده به جامعة شاعران و مداحان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ داده باشد؛ تا در توجه به مرتبت بی بدیل خویش در جامعة اسلامی و ضرورت تلاش برای حفظ و رفعت بخشی هرچه بیشتر آن کوشا باشند. بر این باورم که مجموعة رهنمودهای رهبر عزیز انقلاب، در حقیقت تعیین راهبردهای اساسی و ارائة راهکارهای اجرایی برای این مهم است. این فصل نیز به عنوان «مرتبت ستایشگری» در ابتدای کتاب آورده شده است.
نکتة دیگر، توجّه و عنایت خاص رهبر انقلاب به سازماندهی و تعیین حدود و ثغور سمت مداحی است. هرچند در این باب تلاش هایی به صورت پراکنده صورت گرفته است، لیکن به نظر می رسد که برای جلوگیری از تحلیل منابع و هدررفت زمان و امکانات، ضروری است که تمامی این فعالیت ها بصورت یکپارچه و هماهنگ انجام گیرد و با تقسیم وظایف و تعیین حدود و مرزهای کاری، شاهد حرکتی نوین در راستای حُسن اجرای این رهنمود باشیم.
همچنین تشکیل و برگزاری محافل نقد شعر دینی و نیز بارور کردن جلسات مداحی و ارزیابی نکات مثبت و منفی برخی رویدادها و برنامه ها در مجالس عزاداری اهل بیت ـ علیهم السلام ـ و حضور فعال و دامنه دار «پیشکسوتان» در این جلسات نقد و بررسی، از دیگر خواسته های ایشان است که انتظار می رود مخاطبان این خواستة مقام ولایت، بیش از این بدان بپردازند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما