loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صاحبدلان - جلد اول: کتاب فلسفی

روایت زندگی جحت الاسلام شیخ محمد تقی فلسفی به همرا لوح فشرده مستند روایت فلسفی (پیوست تصویری کتاب فلسفی)

ناشر خیمه

نویسنده علیرضا مازاریان

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 120

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

این کتاب روایتی است از افرادی که به مجالس حسینی شور آفریده و به آن گرمی بخشیده اند؛ هر کدام به شکلی و هریک در لباسی؛ یکی ذکر مصائب و روضه خوانی، یکی با وعظ و تذکر، یکی با سرایش مرثیه و نوحه. یکی با هنرش، یکی با علمش و یکی با ذوقش. صاحبدلان روایت زندگی عاشقان و خادمان دستگاه آقا اباعبدالله (ع) است.
علی مازاریان در مقدمه خود بر این کتاب آورده است: فلسفی زمانه اش را خوب می شناخت و دقیقا می دانست مشکل عمومی مردم و راه حل رجال سیاسی و نخبگان علمی چیست و درست است یا نه. فقر، بی سوادی، قانون گریزی، ازخودبیگانگی، تقلدی گرایی شدید، بی توجهی به بهداشت و تغذیه، بی خردی، خودرایی، انحصار گرایی، مذهب ستیری، اعمال خشونت با توهم مدیریت و بسیاری عوامل دیگر را به عنوان آسیب های پیش رونده در مردم، نخبگان و حاکمان آن دوران می دید و بر فراز منبر تشریح و ریشه یابی می کرد. انتقادات تند و صریح فلسفی تنها به یک گروه و جریان محدود نمی شد و دامن همه را می گرفت، اما این نقدها را آنقدر شمرده شمرده و به تفصیل، دقیق و با بیان منطقی و همه فهم مطرح می کرد که شاه و نخست وزیر و وکیل و هر فردی که از او مستقیم یا غیرمستقیم انتقاد می شد پای منبرش می نشست.

کتاب فلسفی روایت خود را از ماجرای تولد این روحانی در سال 1286 شروع و در ادامه به موضوعاتی مانند شرح اولین سفر فلسفی به حج و پاکستان می پردازد. همچنین سلسله سخنرانی های او علیه بهائیت و آغاز منبرهای انقلابی از دیگر بخش های این کتاب است.

ماجرای اولین و دومین بازداشت و ممنوع المنبر شدن فلسفی و نیز فعالیتش در سال های پس از انقلاب اسلامی تا وفاتش در سال 76 نیز در ادامه این کتاب مطرح شده است.

دکتر مصدق که روزی نخست وزیر محبوب بود، سال ها تن به حبس خانگی داد و آیت الله کاشانی که رئیس مجلس محبوب بود، سال های پایانی عمر، غریب و تنگدست شد. طوری که وقتی وارد مسجد شد، هیچ کس به او توجهی نمی کرد. فلسفی پیش آیت الله بروجردی رفت و گفت: آقای کاشانی نمی تواند زندگی روزمره اش را اداره کند. گرفتار است. آیت الله بروجردی مبلغی به او داد: به طور اختصاصی به آقای کاشانی بدهید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما