loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جهان در اندیشه مارتین هیدگر

ناشر دانش و اندیشه معاصر

نویسنده محمود خاتمی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 384

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بر اساس این کتاب، مساله اصلی هایدگر، بحران انسان معاصر غربی است و به نظر هایدگر این بحران ریشه در اندیشه فلسفی غرب و ظهور تمدن و دوران جدید و علم و فناوری مدرن دارد.
این بحران دارای دو بعد است: بی خانمانی انسان و نیست انگاری (نیهیلیسم.) نویسنده این کتاب، کوشیده آرا و راه حلی را که هایدگر خود مقابل این بحران ارائه کرده است، تبیین کند. مساله «وجود» که هایدگر آن را مساله اصلی فلسفه می داند، در همه مراحل اندیشه هایدگر، بنیان راه حل او برای بحران مذکور است.
از مزایای این کتاب، این است که ضمن طرح مباحث تخصصی فلسفه هایدگر، ارتباط منطقی اندیشه وی را با راه حلی که برای رفع بحران انسان معاصر غربی ارائه کرده، نشان می دهد.
نویسنده بر آن است که طرح هایدگری مقابله ای است در وهله نخست با طرح دکارتی که بنیاد فلسفه و دانش جدید است و در وهله دوم با کل متافیزیک غربی.
نویسنده در مقدمه خود بر کتاب می نویسد: «تحلیل هایدگر تلقی متداول از جهان را دگرگون می کند و چشم اندازی نو در برابر انسان جدید فرا می نهد. هدف اصلی رساله حاضر آن است که دریچه ای به این چشم انداز بگشاید و ضمن تبیین غرض و تشریح ساختار «جهان در اندیشه هایدگر» انسجام نظری و درونی طرح او را بازنماید.
این بازنمایی نخست این دیدگاه را پیش می نهد که بحث های به ظاهر متعارض و پراکنده هایدگر در آثار اولیه و آثار متاخرش در اصل یک طرح ۲ مرحله ای است برای ارائه «جهانی» متفاوت با «جهان» به معنی متداول آن در دوران جدید، و نه آن گونه که مفسران هایدگر پنداشته اند؛ ۲ نظریه متمایز درباره جهان.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما