loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داستان زندگی و ازدواج ام کلثوم و مظلومیت امام علی علیه السلام

ناشر پارسایان

نویسنده محمدحسین اجرایی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 136

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

بررسی گوشههایی از زندگانی و شخصیت «ام کلثوم» دختر امام علی و صحت و سقم ازدواج ایشان با عمر بن خطاب است. در این پژوهش به بحث درباره این واقعه تاریخی که در برخی از نقلهای تاریخی آمده است که عمر بن خطاب با دختر امام علی (ع) به نام ام کلثوم ازدواج کرده است پرداخته و عدم صحت این ماجرا با مستندات تاریخی بیان گردیده است. در این راستا نگارنده شخصیت سه نفر به نام ام کلثوم را بررسی کرده که یکی از آنان از دختران امام علی است. وی با مستندات تاریخی اثبات میکند که عمر بن خطاب با چنین شخصی که دختر امام علی است ازدواج نکرده و این مساله ساخته و پرداخته برخی از مورخان و محدثان اهلسنت است.

کتاب حاضر از هشت فصل تشکیل شده است. در بخش اول همسران و فرزندان امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل دوم به زندگی ام کلثوم پرداخته شده و به این پرسش پاسخ داده شده که ام کلثوم کیست.

فصل سوم در دو بخش به روایات شیعه و اهل سنت در رابطه با ازدواج و زندگی ام کلثوم می پردازد.

در چهارمین فصل این کتاب همسران عمر خطاب برشمرده و موضوعاتی چون ناکامی در خواستگاری از چهار زن، طلاق شش زن و سایر همسران عمر بررسی می شود.

حدیث ساختگی مبنای فروع عنوان فصل ششم است و در فصل هفتم به نتیجه بحث و ثمرات این ازدواج پرداخته شده است.

در گزیده ای از این کتاب در انتهای فصل سوم ذیل عنوان «نتیجه اخبار» آمده است: «مطلب مهم در این جریان این است که قطعا این ازدواج با دختر حضرت فاطمه زهرا (س) نبوده، به این علت که اولا دلایل مهمی ارائه شد که آن حضرت دختری غیر از زینب کبری(س) نداشته است و ثانیا اگر بنا بر قول مشهور دختری غیر از زینب داشته باشد، در اخبار این ازدواج تعبیراتی مبنی بر کودک بودن و عدم بلوغ ام کلثوم رسیده است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما